Tajemniczy świat wieków średnich - Ensemble Peregrina i muzyka starej Danii.
Niemieckie
wydawnictwo Tacet, to kolejna oficyna wydawnicza, którą miałem
okazję poznać jedynie pobieżnie. Również nagranie, które
prezentuje ten album, a mianowicie muzyka średniowiecznej Danii,
jest dla mnie czymś niecodziennym. Nieczęsto trafić można na
płyty, które prezentują muzykę wieków średnich, a w dodatku z
rejonu pod tym względem mało nam znanego – kraju skandynawskiego
– Danii.
Mare
Balticum
to pierwszy wolumen z serii średniowiecznej muzyki krajów basenu Morza Bałtyckiego. Na płycie znajdują się wykonania
średniowiecznej muzyki Danii, datowane między XIII a XV wiekiem.
Kolejny nagrany album zawiera muzykę średniowiecznej Szwecji i
Finlandii z XIV, XV i XVI wieku, a dwa następne mają prezentować
kolejno – muzykę polską i niemiecką.
Utwory
wykonuje znany w Polsce zespół Ensemble Peregrina (koncertujący w
kraju i – z powodzeniem – za granicami Polski, m.in. w
Szwajcarii, Austrii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii,
Estonii, Łotwie, USA i in.), pod dyrekcją Agnieszki
Budzińskiej-Bennett. Gościnnie wystąpił Benjamin Bagby,
amerykański kompozytor, śpiewak, harfista i wykonawca muzyki
średniowiecznej.
Zawartość
krążka podzielona jest na 5 części. Album otwiera i zamykają
pieśni (głównie sekwencje i pieśni 2-częściowe), odnalezione w
Kopenhadze, ze zbioru Instytutu Det Arnamagnæanske (połowa XV
wieku). Część druga to trzy pieśni i dwa utwory instrumentalne
Mistrza Rumelanta z Sachsen (druga połowa wieku XIII). Następny
zbiór to pięć utworów wokalnych (hymn, dwie antyfony,
responsorium i sekwencja), z oficjum księcia Knuda Lavarda,
opowiadające m.in. o morderstwie Lavarda (dziś uznanego za
męczennika) oraz o brutalnym mordzie na królu Eryku V (zabitego w
opactwie Ryd, w wyniku 56 ran, zadanych mu przez zaufanych mu
ludzi!). Po tym zbiorze usłyszeć można jeszcze dwa utwory Michela
Beheima, niemieckiego śpiewaka, kompozytora i... tkacza (nota bene
również zamordowanego), doskonale wiążącego warstwę tekstową z
tkanką muzyczną.
Cała
płyta jest bardzo ciekawa i przenosi nas w trochę tajemniczy świat
wieków średnich; jakość dźwięku jest w pełni zadowalająca.
Słychać niezwykły fach muzyków (a niełatwe to w muzyce z epoki,
z której tak mało mamy dziś pewnych danych), czyste brzmienie
wokalne, a całość znakomicie dopełniają instrumenty z wieków
średnich, takie jak lira, fidel („średniowieczne skrzypce”) czy
średniowieczna harfa. Książeczka dołączona do nagrania zawiera
teksty wszystkich utworów wokalnych (tłumaczone na język angielski
i niemiecki), co w znacznej mierze ułatwia zrozumienie treści
średniowiecznych pieśni. Płyta zdecydowanie godna polecenia, nie
tylko dla tych, którym muzyka wieków średnich jest bliska, ale dla
każdego, dla kogo piękno melodii wokalnej jest bliskie i przyjemne.
Jakub
Banaś
Mare
Balticum, vol. 1
Muzyka w średniowiecznej Danii XIII-XV w.
Muzyka w średniowiecznej Danii XIII-XV w.
Ensemble
Peregrina; Agnieszka Budzińska-Bennett & Benjamin Bagby
Tacet
243
• w. 2017, n. 2017 • 73’02”
●●●●○○
Autor
serdecznie dziękuje wytwórni Tacet w osobie pana Andreasa Spreera
za przekazanie albumu do recenzji na potrzeby Płytomaniaka. Polski
dystrybutor tego wydawcy, który nie jest w ogóle
zainteresowany promowaniem swoich wydawnictw na blogu, nie przyczynił
się w żaden sposób do ukazania się omówienia powyższego
nagrania na stronie.
Płytomaniak.blogspot
would like to thank Tacet and Mr. Andreas Spreer for sending the
album and making this review possible.
Komentarze
Prześlij komentarz