Tajemniczy świat wieków średnich - Ensemble Peregrina i muzyka starej Danii.



Niemieckie wydawnictwo Tacet, to kolejna oficyna wydawnicza, którą miałem okazję poznać jedynie pobieżnie. Również nagranie, które prezentuje ten album, a mianowicie muzyka średniowiecznej Danii, jest dla mnie czymś niecodziennym. Nieczęsto trafić można na płyty, które prezentują muzykę wieków średnich, a w dodatku z rejonu pod tym względem mało nam znanego – kraju skandynawskiego – Danii.

Mare Balticum to pierwszy wolumen z serii średniowiecznej muzyki krajów basenu Morza Bałtyckiego. Na płycie znajdują się wykonania średniowiecznej muzyki Danii, datowane między XIII a XV wiekiem. Kolejny nagrany album zawiera muzykę średniowiecznej Szwecji i Finlandii z XIV, XV i XVI wieku, a dwa następne mają prezentować kolejno – muzykę polską i niemiecką. Utwory wykonuje znany w Polsce zespół Ensemble Peregrina (koncertujący w kraju i – z powodzeniem – za granicami Polski, m.in. w Szwajcarii, Austrii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Estonii, Łotwie, USA i in.), pod dyrekcją Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Gościnnie wystąpił Benjamin Bagby, amerykański kompozytor, śpiewak, harfista i wykonawca muzyki średniowiecznej.

Zawartość krążka podzielona jest na 5 części. Album otwiera i zamykają pieśni (głównie sekwencje i pieśni 2-częściowe), odnalezione w Kopenhadze, ze zbioru Instytutu Det Arnamagnæanske (połowa XV wieku). Część druga to trzy pieśni i dwa utwory instrumentalne Mistrza Rumelanta z Sachsen (druga połowa wieku XIII). Następny zbiór to pięć utworów wokalnych (hymn, dwie antyfony, responsorium i sekwencja), z oficjum księcia Knuda Lavarda, opowiadające m.in. o morderstwie Lavarda (dziś uznanego za męczennika) oraz o brutalnym mordzie na królu Eryku V (zabitego w opactwie Ryd, w wyniku 56 ran, zadanych mu przez zaufanych mu ludzi!). Po tym zbiorze usłyszeć można jeszcze dwa utwory Michela Beheima, niemieckiego śpiewaka, kompozytora i... tkacza (nota bene również zamordowanego), doskonale wiążącego warstwę tekstową z tkanką muzyczną.

Cała płyta jest bardzo ciekawa i przenosi nas w trochę tajemniczy świat wieków średnich; jakość dźwięku jest w pełni zadowalająca. Słychać niezwykły fach muzyków (a niełatwe to w muzyce z epoki, z której tak mało mamy dziś pewnych danych), czyste brzmienie wokalne, a całość znakomicie dopełniają instrumenty z wieków średnich, takie jak lira, fidel („średniowieczne skrzypce”) czy średniowieczna harfa. Książeczka dołączona do nagrania zawiera teksty wszystkich utworów wokalnych (tłumaczone na język angielski i niemiecki), co w znacznej mierze ułatwia zrozumienie treści średniowiecznych pieśni. Płyta zdecydowanie godna polecenia, nie tylko dla tych, którym muzyka wieków średnich jest bliska, ale dla każdego, dla kogo piękno melodii wokalnej jest bliskie i przyjemne.

Jakub Banaś

Mare Balticum, vol. 1
Muzyka w średniowiecznej Danii XIII-XV w.
Ensemble Peregrina; Agnieszka Budzińska-Bennett & Benjamin Bagby
Tacet 243 • w. 2017, n. 2017 • 73’02” ●●●●○○

Autor serdecznie dziękuje wytwórni Tacet w osobie pana Andreasa Spreera za przekazanie albumu do recenzji na potrzeby Płytomaniaka. Polski dystrybutor tego wydawcy, który nie jest w ogóle zainteresowany promowaniem swoich wydawnictw na blogu, nie przyczynił się w żaden sposób do ukazania się omówienia powyższego nagrania na stronie.
Płytomaniak.blogspot would like to thank Tacet and Mr. Andreas Spreer for sending the album and making this review possible.



Komentarze

Popularne posty