Mariss Jansons i Symfonie A. Brucknera (1) - problemy z proporcjami Ósmej.
Wydana
przez BR Klassik płyta z VIII
Symfonią c-moll
Antona Brucknera jest w rzeczywistości nagraniem z koncertu w
wykonaniu Bawarskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Marissa
Jansonsa, który odbył się w listopadzie 2017 roku. Jansson sięga
po tę partyturę po kilkuletniej przerwie w obcowaniu z dziełami
wybitnego austriackiego kompozytora, potwierdzając swoje zamiłowanie
do muzyki późnoromantycznej. Ten niemalże półtoragodzinny
utwór jest ostatnią ukończoną przez Brucknera symfonią i stanowi
artystyczne wyzwanie zarówno dla wykonawców, jak i słuchaczy -
przede wszystkim pod kątem zachowania spójności interpretacji w
kontekście czasu trwania utworu, który mógłby zapełnić cały
wieczór koncertowy.
To,
co wysuwa się na pierwszy plan w tym wydaniu, to niezaprzeczalne
zaangażowanie wszystkich muzyków oraz ich wytrwałość
towarzysząca słuchaczom do ostatnich taktów. Precyzja gry oraz
intonacja robią wrażenie - nie tylko biorąc pod uwagę fakt, że
jest to nagranie na żywo. Wykonanie poniekąd sterylne i
matematyczne, niemniej momentami aż prosi się o głębsze emocje
poruszające słuchacza, nawet kosztem technicznej perfekcji.
Partytura Brucknera, pełna zawiłych tematów i gęstej
orkiestracji, charakterystycznych dla tej symfonii, jest przez
Jansona prowadzona w sposób równomierny, tak jakby chciał wydobyć
rzeczy ukryte przed słuchaczem w gąszczu lirycznej narracji oraz
ciemnej ekspresji. Sprawia to, że brakuje przejrzystości w
prowadzeniu głosów oraz kontrapunktów, co wprowadza niepokój i
delikatny chaos w tak już skomplikowanej materii. Przyczyny tego
zjawiska mogą być dwie: muzyczny eksperyment i „majstrowanie”
przy proporcjach zaprojektowanych przez kompozytora w partyturze lub
też problemy techniczne z samym nagraniem (co moim zdaniem jest
mało prawdopodobne) i próba ratunku zarejestrowanego materiału.
Jak dowiadujemy się z bookletu, w obsadzie realizatorów nagrania
pojawił się Balance Engineer (reżyser balansu) Winfred Messmer,
który mógłby być odpowiedzialny za nowatorskie podejście do
Brucknerowskiej konstrukcji. Zbyt często instrumenty dęte są na
pierwszym planie, przytłaczając grupę smyczkową, nawet jeśli to
kwintet prowadzi główną linię melodyczną. Jego barwa pod
względem technicznym odstaje od pozostałych grup. Prowadzenie
tematów i proporcje między motywami a akompaniamentem zacierają
się. Aż trudno uwierzyć, że takie właśnie brzmienie
usłyszelibyśmy w naturalnej przestrzeni sali koncertowej.
Booklet
załączony do płyty, autorstwa Jörga Handsteina, wydany jest w
dwóch wersjach językowych, angielskiej oraz niemieckiej. Posiada
ciekawy wstęp do symfonicznej twórczości Antona Brucknera z
humorystycznym akapitem poświęconym nosowi kompozytora. Ów akapit
zdaje się nie pasować do reszty treści. Książeczka zawiera także
opis osiągnięć artystycznych łotewskiego dyrygenta Marissa
Jansonsa oraz Bawarskiej Orkiestry Radiowej, uważanej za jedną z
najlepszych orkiestr na świecie. Mimo bogatych informacji, brakuje
szczegółów dotyczących okoliczności, w jakich powstała płyta.
Dopiero po dokładnej analizie „drobnych druczków” dowiadujemy
się, że mamy do czynienia de facto z nagraniem live, co może nie
dziwić fanów orkiestry, która rejestruje wszystkie swoje koncerty.
Prosty projekt graficzny okładki, ascetyczny w barwach, mało
ciekawy estetycznie. Czysto informacyjny, jednak konsekwentnie
trzymający formę wydawnictwa BR Klassik.
Nagranie
niewątpliwie robi wrażenie pod kątem maestrii Bawarskiej Orkiestry
Radiowej, lecz brak głębszych emocji w interpretacji Jansonsa oraz
zachwianie balansu między grupami w orkiestrze sprawia, że chwilami
zanika uczucie spójności tak bardzo potrzebne słuchaczowi w
odbiorze długiego i wymagającego dzieła. Przy kolejnym nagraniu
Mariss Jansons mógłby postawić na wpływy słowiańskiej
emocjonalności, nawet kosztem niemieckiej precyzji. Dla równowagi,
polecam wykonanie Wiener Philharmoniker pod batutą Herberta von
Karajana z roku 1988 wydaną przez Deutsche Grammophon.
Marcin Mirowski
Anton Bruckner
Marcin Mirowski
Anton Bruckner
Symfonia
Nr 8, c-moll
(wersja
Nowaka 1890 r.)
Symphonieorchester
des Bayerischen Rundfunks •
Mariss Jansons, dyrygent
BR
Klassik 900165 •
w. 2018, n.2017 •
80’07” ●●●●○○
Autor
bloga dziękuje Radiu Bawarskiemu w Monachium za nadesłanie albumu
do recenzji. Polski dystrybutor tego wydawcy nie przyczynił się w
żaden sposób do ukazania się omówienia powyższego nagrania na
stronie.
Płytomaniak.blogspot
would like to thank Bavarian Radio and Ms. Bärbel Widenmayer for sending the album and making this review possible.
Komentarze
Prześlij komentarz