Udane wprowadzenie do krainy baroku - Koncerty Ch. Graupnera i A. Vivaldiego.
Płyta
z nagraniami koncertów autorstwa Antonia Vivaldiego i Christopha
Graupnera powstała dzięki połączeniu sił Polski i Nowej
Zelandii, a dokładniej, za sprawą kooperacji Donalda Maurice’a
oraz Marcina Murawskiego. Artyści po raz pierwszy wystąpili razem
na estradzie w 2003 roku w ramach International Viola Congress w
Krönbergu. Od tego czasu kontynuują współpracę, dla której
przełomowym wydarzeniem okazał się koncert zorganizowany pod
patronatem ambasady Nowej Zelandii w 2013 roku, w Warszawie. Występ
ten zaowocował planem realizacji płyty z udziałem Maurice’a i
Murawskiego, jako solistów w koncertach barokowych przeznaczonych na
violę d’Amore oraz altówkę. Nie sposób pominąć również
postaci utalentowanej gitarzystki Jane Curry, która podczas trasy
koncertowej po Polsce, wraz z zespołem Archid ’Amore Zelanda,
nagrała dwa koncerty gitarowe Vivaldiego. Zarejestrowany w ten
sposób materiał został włączony do prezentowanego wydawnictwa.
Program
albumu Vivaldi-Graupner składa się z pięciu kompozycji. Znaleźć
w nim można trzy najznakomitsze koncerty Antonio Vivaldiego jakimi
są: Koncert
d-moll
RV 540 na violę d’amore oraz gitarę (gdzie w pierwotnym zamyśle
partia gitary wykonywana jest na lutni), Koncert
D-dur
RV 93 na gitarę (na lutnię, dwoje skrzypiec i basso continuo),
Koncert
D-dur RV
392 na violę d’amore, oraz dwa koncerty mniej znanego kompozytora
Christopha Graupnera – D-dur
GWV
317 i A-dur
GWV 339, oba na violę d’amore i altówkę.
Już
pierwsze, zdecydowane dźwięki orkiestry w otwierającym album
Koncercie
d-moll
RV 540, nadają uroczysty charakter całej płycie, wprowadzając
słuchacza do krainy baroku. Wrażenie potęgują partie solistów,
które szybko wychodzą na pierwszy plan. Prezentowane przez nich
tematy można rzec, ‘płyną’ od jednego solisty do drugiego. W
przeciwieństwie do pierwszego z prezentowanych utworów, kolejny
(Koncert
D-dur RV
93) może z lekka przypominać słynną Arię
pochodzącą z III
Suity orkiestrowejD-dur
Jana Sebastiana Bacha – lecz w nieco męczącej, dłużącejsię
wersji. Koncert
D-dur
RV 392 na violę d’amore rozpoczyna się ostrym i charakternym
wejściem całej orkiestry i solisty, lecz w zakończeniu kompozycji
możemy odnaleźć pewne niedociągnięcia w aspekcie wykonawczym.
Mankamenty odnajdujemy przede wszystkim w finałowej, trzeciej
części. Realizowana przez Donalda Mauricego skomplikowana partia
solisty, wydaje się niestety lekko zagoniona,
co
skutkuje niedograniem większości dźwięków.
Koncerty
D-dur
GWV 317 oraz A-dur
GWV
339 na violę d’Amore oraz altówkę autorstwa niedocenianego
Christopha Graupnera, przeciwstawiają ze sobą dwie barwy dwóch
instrumentów, którym równie rzadko powierza się partie solowe.
Warto zaznaczyć że wspomniane dzieła nie należą w Polsce do
często grywanych oraz nagrywanych, nie tylko z powodu niezbyt licznej
grupy osób specjalizujących się w grze na altówce barokowej.
Głównym powodem długiej nieznajomości tegoż kompozytora było
odebranie praw rodzinie Graupnera do manuskryptów zaraz po jego
śmierci.
Pierwszy
z prezentowanych na płycie koncertów Graupnera cechuje się
powolnymi, przebiegającymi spokojnie zmianami muzycznych
charakterów, następującymi w każdej z czterech części – od
ospałych tonów, przez chaos do nagłej ciszy. W drugim koncercie
natomiast dominują liczne popisy techniczne wykonawców –
gdzieniegdzie zagonione, dające wrażenie uciekającego sensu
utworu, lecz wybronione wyrazistym przeplataniem się tematów
pomiędzy wyjątkowymi brzmieniami obu instrumentów.
Nagrania
ujęte w omawianym albumie wykazują się dojrzałym oraz wysokim
poziomem wykonawczym i świadomością specyfiki wykonawstwa muzyki
barokowej - przejawiającego się w realizowaniu ozdobników czy
rezygnowaniu z wibrowania dźwięku. Słuchacz może mieć wrażenie,
że przenosi się do sali barokowej oraz bierze udział w ówczesnych
koncertach. Jedynym mankamentem słuchanej płyty był wyraźnie
słyszalny oddech jednego z solistów w szczególności w koncertach
Christopha Graupnera. W skali od 1 do 6, śmiało można stwierdzić
że płyta w całości, za wykonanie oraz szczegółowy booklet
(zawierający wyczerpujące opisy artystów, kompozytorów oraz
okoliczności powstawania dzieł) zasługuje na najwyższą ocenę.
Katarzyna Jaworska
Christoph Graupner • Antonio Vivaldi
Koncerty na violę d’Amore, gitarę i altówkę
Donald Maurice, viola d’Amore; Jane Curry, gitara; Marcin Murawski, altówka • Orkiestra Ars Longa • Eugeniusz Dąbrowski, dyrygent
Acte Préalable AP0373 • w. 2016, n. 2016 • 66’18’’ ●●●●●●
Katarzyna Jaworska
Christoph Graupner • Antonio Vivaldi
Koncerty na violę d’Amore, gitarę i altówkę
Donald Maurice, viola d’Amore; Jane Curry, gitara; Marcin Murawski, altówka • Orkiestra Ars Longa • Eugeniusz Dąbrowski, dyrygent
Acte Préalable AP0373 • w. 2016, n. 2016 • 66’18’’ ●●●●●●
Autor
bloga serdecznie dziękuje wytwórni Acte Préalable i panu Janu A.
Jarnickiemu za przekazanie albumu do recenzji na potrzeby
Płytomaniaka.
Komentarze
Prześlij komentarz