Muzyka dla duszy - perły niemieckiego baroku. Piękna płyta firmy CPO.
Piękna
płyta nadeszła do mnie z Niemiec, z wytwórni CPO, znanej z
promocji mniej znanego repertuaru wszystkich epok. Album, który mam
niewątpliwą przyjemność przedstawić, z pewnością powinien
zainteresować melomanów ceniących twórczość epoki baroku. Przed nami dysk
zawierający wybór z muzyki instrumentalnej oraz religijnej
autorstwa trzech kompozytorów niemieckich: Gregora Zubera
(ok.1610-1673), Christiana Flora (1626-1697), a przede wszystkim
Johanna Theile (1646-1724). Ich nazwiska raczej niewiele powiedzą
przeciętnemu słuchaczowi, a że przed kilkoma stuleciami było
inaczej, świadczy fakt, że ostatniemu z owych mistrzów, kiedy miał
zaledwie 27 lat w okolicznościowym wierszu sławy życzył nie kto
inny, jak Dietrich Buxtehude. Wziąwszy pod uwagę jeszcze fakt, że
Theile był jednym z ostatnich uczniów nie byle kogo, bo samego Heinricha
Schütza, bardzo stosowną wydaje
się decyzja niemieckiej wytwórni, by zaprezentować współczesnym
miłośnikom muzyki baroku jego zachowane dzieła.
Zajmują
one ponad połowę czasu trwania książka, ponieważ właśnie
Johann Theile jest głównym obiektem zainteresowania wykonawców. Ci
zaś są bez wątpienia specjalistami w swojej dziedzinie. Simone
Eckert, gambistka, prowadzi od 1991 roku, od momentu reaktywacji,
zespół Hamburger Ratsmusik, którego dzieje sięgają XVI wieku,
kiedy rada miejska Hamburga postanowiła założyć własną formację
muzyczną. Na prezentowanym nagraniu w jej skład wchodzi siedmioro członków: kwintet
gambistów, teorbista oraz klawesynistka/organistka. Do ich grona
dołącza znana niemiecka sopranistka Dorothee Mields, którą uważni
słuchacze znają doskonale z wielu nagrań wytwórni CPO, Harmonia
Mundi, Carus czy Deutsche Harmonia Mundi.
Współpraca
wszystkich muzyków przyniosła piękne rezultaty w efekcie końcowym
– albumie z wokalno-instrumentalną twórczością mistrzów
niemieckiego baroku. Słucha się go z prawdziwą przyjemnością,
wręcz ze wzruszeniem, co jest wynikiem piękna samej muzyki, ale
również doskonałego przygotowania wykonawców. Zachwyca zarówno
śpiew solistki, jak i brzmienie akompaniamentu dawnych viol,
teorbanu oraz klawesynu czy organów. Ich dźwięk jest subtelny, ale
kiedy trzeba wyrazisty, odpowiednio zbalansowany. Nieobce są
formacji Hamburger Ratsmusik tajniki gry na instrumentach z epoki w
postaci właściwej ornamentacji i artykulacji. Kultura wykonawcza artystów budzi duże uznanie. Różnicują
prowadzoną narrację, prezentując zarówno odcinki utrzymane w
żywszym tempie z odpowiednią lekkością i energią, zaś fragmenty
wymagające spowolnienia i powagi traktowane są przez nich z
należytym skupieniem. Właśnie one mnie zachwycają najbardziej,
ponieważ na dysku przeważa klimat refleksyjny, wpisujący się w
sakralną twórczość owych czasów i tekstową zawartość
religijnych kompozycji. Padają w nich ważne słowa, słyszymy
szczere wyznania wiary, grzechów, nadzieję na sprawiedliwość i
pokój, ale także niezwykle poruszające świadectwa zmagania z
losem i pogodzenia się z nieuchronnym. Sugestywne instrumentalne tło consortu
viol oraz teorbanu przyczynia się do pokazania głębokiego
duchowego elementu obecnego w zarejestrowanych kompozycjach.
Słuchanie ich dzisiaj, po ponad trzech stuleciach od
powstania, nawet przez człowieka, który nie wyznaje żadnej
religii, a takim jest niżej podpisany, świadczy o uniwersalności
muzyki mistrzów niemieckiego baroku. Kolejną bohaterką nagrania
jest oczywiście Dorothee Mields, będąca we wspaniałej formie
wokalnej i artystycznej. Doskonale rozumie teksty i oddaje ich treść
w sposób bardzo przekonujący, śpiewając z oddaniem, żarliwością,
po prostu wie, co przekazuje. Głos ma piękny, wyrównany, jasny,
brzmi niewinnie, ale wyraziście, perfekcyjnie wpisując się w
stylistykę zaprezentowanych dzieł. Połączenie jej lirycznego sopranu z
pięknym brzmieniem instrumentów jest gwarancją naprawdę wielu, nie tylko
czysto muzycznych wzruszeń podczas słuchania tej płyty. Dobra jakość
dźwięku niewątpliwie w tym pomaga.
Szkoda
tylko, że skądinąd bardzo wartościowy projekt, utrzymany na
wysokim poziomie merytorycznym, wykonawczym i technicznym, wykazuje
pewne braki w warstwie edytorskiej. Świadczą
o tym błędy w numeracji poszczególnych ścieżek na tylnej
okładce, niepoprawne podpisy pod zdjęciem uczestniczących w
nagraniu osób, jak również brak precyzyjnej informacji o tym, czy
stojąca na czele formacji Hamburger Ratsmusik Simone Eckert również
grała w sesjach na violi da gamba, czy ograniczyła się jedynie do
kierowania całością.
Mało
znany, choć piękny repertuar, gruntowane przygotowanie muzyków do
nagrania pod kątem przygotowania materiału i opanowania go, a
wreszcie prawdziwa kreacja artystyczna w nastrojowej, wzruszającej
twórczości niemieckich mistrzów doby baroku, powinny przypaść do
gustu nie tylko miłośnikom dawnych wieków. Zainteresuje wszystkich
słuchaczy poszukujących sacrum.
Paweł Chmielowski
Paweł Chmielowski
Seelen-Music
Sacred Concertos
Johann Theile - Sonata à 5; Sonata à 4; Sonata à 5; Die Seele Christi heilige mich; Jesu mein Herr und Gott; Gott hilf mir, denn das Wasser gehet mir an die Seele; Ach, daß ich hören sollte • Gregor Zuber – Suite in a; Suite in g; Suite in d • Christian Flor – Es ist genug, Herr; Inter brachia Salvatoris mei
Dorothee Mields, sopran • Hamburger Ratsmusik • Simone Eckert, kierownictwo artystyczne
CPO 555132-2 • w. 2017, n. 2019 • 68”35” ●●●●●○
Sacred Concertos
Johann Theile - Sonata à 5; Sonata à 4; Sonata à 5; Die Seele Christi heilige mich; Jesu mein Herr und Gott; Gott hilf mir, denn das Wasser gehet mir an die Seele; Ach, daß ich hören sollte • Gregor Zuber – Suite in a; Suite in g; Suite in d • Christian Flor – Es ist genug, Herr; Inter brachia Salvatoris mei
Dorothee Mields, sopran • Hamburger Ratsmusik • Simone Eckert, kierownictwo artystyczne
CPO 555132-2 • w. 2017, n. 2019 • 68”35” ●●●●●○
Autor
bloga dziękuje wytwórni CPO za nadesłanie albumu do recenzji.
Polski dystrybutor tego wydawcy nie przyczynił się w żaden sposób
do ukazania się omówienia powyższego nagrania na stronie.
Płytomaniak.blogspot
would like to thank CPO and Ms. Caroline Rank for sending the album and making this review possible.
Komentarze
Prześlij komentarz