Dwa oblicza muzyki J. Brahmsa - w dwóch Koncertach. Gra Adam Laloum.
Połączenie
dwóch skrajnie różnych, potężnych pod względem rozmiarów i czasu trwania Koncertów fortepianowych
Johannesa Brahmsa na jednej płycie jest zabiegiem bardzo
interesującym. Pierwszy napisany został jako swego rodzaju
hołd, czy nawet requiem dla zmarłego Roberta Schumanna, Drugi z
kolei pełen jest majestatyczności, szlachetności, fantazji, ale i
ciepła, humoru oraz czułości. Dołączona do albumu notka nakreśla
słuchaczom szeroki kontekst prezentowanych utworów - od
okoliczności powstawania obydwu kompozycji i szczególnych cechy
każdej z nich, przez wypowiedzi francuskiego pianisty Adama Lalouma
na temat istoty muzyki niemieckiej na arenie międzynarodowej, aż po
aspekt istoty wyboru odpowiedniego dyrygenta czy też emocjonalnego
przywiązania do obu utworów.
Wypowiedzi
pianisty, zawarte we wspomnianej już wcześniej notce dołączonej
do albumu, dowodzą, iż Adam Laloum nie tylko doskonale orientuje
się w historii tworzenia obu utworów, się także dostrzega w jakim
kontekście życia Brahmsa powstawały oraz z jakimi trudnościami
należy się zmierzyć sięgając po tego typu repertuar. Przez
wzgląd na fakt, iż artysta bardzo często sięga po kompozycje
autora Tańców węgierskich, zarówno solowe, kameralne, jak
i z udziałem orkiestry, jego wykonanie zdaje się być zarówno
starannie przygotowane, dopracowane, jak i, co równie istotne,
zrozumiałe.
Skoro
o zrozumieniu mowa, warto wspomnieć także o porozumieniu dwóch
artystów biorących udział w nagraniach Koncertów
fortepianowych Brahmsa. Z uwagi na wcześniejsze pozytywne
doświadczenie wspólnej pracy pianista zdecydował się prosić o
współpracę dyrygenta Kazuki Yamadę. I rzeczywiście - obaj muzycy
kierują się tu podobna myślą, by nie "naprawiać"
muzyki, lecz pozwolić jej oddychać przy pomocy własnej,
indywidualnej energii twórczej.
Zarówno
kwestia samej gry (pod względem technicznym), jak i ogólnej
interpretacji dzieł nie budzi żadnych wątpliwości co do tego, że
Adam Laloum to właściwa osoba na właściwym miejscu, z odpowiednio
dobranym repertuarem.
Nie
mając zupełnie żadnych zastrzeżeń do przywołanych ważnych
naspektów oceny wykonania, z czystym sumieniem wystawiam albumowi
wytwórni Sony Classical najwyższą ocenę.
Anna Gruszczyńska
Johannes Brahms
Koncerty fortepianowe: nr 1 d-moll op. 15; nr 2 B-dur op. 83
Adam Laloum, fortepian • Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin • Kazuki Yamada, dyrygent
Sony Classical 88985460812 • w. 2018, n. 2017 • (2 CD), 95’50” ●●●●●●
Nagranie w postaci wersji elektronicznej (pliki cyfrowe) zostało nadesłane do autora bloga przez francuski oddział wytwórni Sony Classical przy współpracy z tamtejszym impresariatem Adama Lalouma.
Komentarze
Prześlij komentarz