Dwa oblicza muzyki J. Brahmsa - w dwóch Koncertach. Gra Adam Laloum.

 


Połączenie dwóch skrajnie różnych, potężnych pod względem rozmiarów i czasu trwania Koncertów fortepianowych Johannesa Brahmsa na jednej płycie jest zabiegiem bardzo interesującym. Pierwszy napisany został jako swego rodzaju hołd, czy nawet requiem dla zmarłego Roberta Schumanna, Drugi z kolei pełen jest majestatyczności, szlachetności, fantazji, ale i ciepła, humoru oraz czułości. Dołączona do albumu notka nakreśla słuchaczom szeroki kontekst prezentowanych utworów - od okoliczności powstawania obydwu kompozycji i szczególnych cechy każdej z nich, przez wypowiedzi francuskiego pianisty Adama Lalouma na temat istoty muzyki niemieckiej na arenie międzynarodowej, aż po aspekt istoty wyboru odpowiedniego dyrygenta czy też emocjonalnego przywiązania do obu utworów.

Wypowiedzi pianisty, zawarte we wspomnianej już wcześniej notce dołączonej do albumu, dowodzą, iż Adam Laloum nie tylko doskonale orientuje się w historii tworzenia obu utworów, się także dostrzega w jakim kontekście życia Brahmsa powstawały oraz z jakimi trudnościami należy się zmierzyć sięgając po tego typu repertuar. Przez wzgląd na fakt, iż artysta bardzo często sięga po kompozycje autora Tańców węgierskich, zarówno solowe, kameralne, jak i z udziałem orkiestry, jego wykonanie zdaje się być zarówno starannie przygotowane, dopracowane, jak i, co równie istotne, zrozumiałe.


Skoro o zrozumieniu mowa, warto wspomnieć także o porozumieniu dwóch artystów biorących udział w nagraniach Koncertów fortepianowych Brahmsa. Z uwagi na wcześniejsze pozytywne doświadczenie wspólnej pracy pianista zdecydował się prosić o współpracę dyrygenta Kazuki Yamadę. I rzeczywiście - obaj muzycy kierują się tu podobna myślą, by nie "naprawiać" muzyki, lecz pozwolić jej oddychać przy pomocy własnej, indywidualnej energii twórczej.

Zarówno kwestia samej gry (pod względem technicznym), jak i ogólnej interpretacji dzieł nie budzi żadnych wątpliwości co do tego, że Adam Laloum to właściwa osoba na właściwym miejscu, z odpowiednio dobranym repertuarem.

Nie mając zupełnie żadnych zastrzeżeń do przywołanych ważnych naspektów oceny wykonania, z czystym sumieniem wystawiam albumowi wytwórni Sony Classical najwyższą ocenę.


Anna Gruszczyńska


Johannes Brahms

Koncerty fortepianowe: nr 1 d-moll op. 15; nr 2 B-dur op. 83

Adam Laloum, fortepian • Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin • Kazuki Yamada, dyrygent

Sony Classical 88985460812 w. 2018, n. 2017 (2 CD), 95’50” ●●●●●●


Nagranie w postaci wersji elektronicznej (pliki cyfrowe) zostało nadesłane do autora bloga przez francuski oddział wytwórni Sony Classical przy współpracy z tamtejszym impresariatem Adama Lalouma.

Komentarze

Popularne posty