Zapomniana muzyka polska (5) - twórczość fortepianowa Tadeusza Szeligowskiego.
Nieustające
w kolejnych wydaniach muzyki polskich kompozytorów, tych raczej
zapomnianych lub mało popularyzowanych, wydawnictwo Acte Préalable
prezentuje tym razem krążek z muzyką fortepianową Tadeusza
Szeligowskiego. Znajdziemy na nim czteroczęściową Sonatinę
z 1940 roku, zadedykowaną znakomitemu pianiście i przyjacielowi
kompozytora, Stanisławowi Szpinalskiemu, trzyczęściową Sonatę
z roku 1949, Gitary z Zalamei
oraz 4 Miniatury – Preludium, Menuet,
Malinconię i Mazurek.
Sonatina
oparta jest na klasycznym schemacie – część pierwsza to allegro
sonatowe, część druga (Arietta) to fragment liryczny, pełen
zadumy i spokoju; Scherzino posiada zmienne metra dwu- i trójdzielne,
a całość zamyka Vivace – ustęp pogodny, motoryczny, o zmiennej
dynamice.
Sonata
to dzieło trzyczęściowe, rozpoczynające się brawurowym Allegro
con fuoco, przechodzącym do części drugiej (Andantino), w formie
pieśni i zwieńczone Allegro molto vivace, o pogodnym, tanecznym
charakterze w szybkim tempie i metrum 6/8.
Krótkie
Gitary z Zalamei to z kolei wyraz zainteresowania muzyką
hiszpańską, którą przejawiał Szeligowski w różnych etapach
swojej twórczości. To również wyraz umiejętności stylizacyjnych
kompozytora. Liczne akcenty, staccata i arpeggia podkreślają
nastrój i nadają kompozycji szczególny charakter. Podobnie i
Cztery Miniatury są wyrazem stylizacyjnych zainteresowań
kompozytora; mają charakter pedagogiczny, przeznaczony dla
kształcących się pianistów.
Cały
krążek to muzyka interesująca, przemyślana, na pewno warta
zapoznania, jednak nie tak ciekawa, jak choćby Uwertura
Komediowa, Kaziuki czy Koncert na orkiestrę.
Wydaje się, że muzyka symfoniczna była bardziej naturalnym polem
Szeligowskiego i to w niej rozwinął najpełniej skrzydła.
Podczas
nagrania utworów fortepianowych za instrumentem zasiadła Elżbieta
Tyszecka, która od wielu lat współpracuje z wydawnictwem Acte
Préalable (21 wydanych krążków), nagrywając głównie muzykę
polską (Moniuszko, Żeleński, Maciejewski, Kassern), a zwłaszcza
dzieła Aleksandra Tansmana (8 albumów). To kolejna pianistka
odkrywająca kompozytorów zapomnianych lub nieznanych. Jej gra jest
bardzo wyrazista i klarowna, co nadaje temu nagraniu dużo plusów.
Nie ma niestety zbyt dużo informacji o samym instrumencie. Jakość
nagrania również jest na przyzwoitym poziomie; dokonano go w Sali
Kameralnej Filharmonii Łódzkiej. Wykonanie to wydaje się spełniać
oczekiwania przeciętnego słuchacza.
Płyta
z pewnością godna polecenia melomanom chcącym poznać twórczość
fortepianową mniej znanych lub zapomnianych twórców muzyki
polskiej XX wieku.
Jakub
Banaś
Tadeusz
Szeligowski
Utwory fortepianowe
Utwory fortepianowe
Sonatina,
4 Miniatury, Sonata, Gitary z Zalamei
Elżbieta Tyszecka, fortepian
Elżbieta Tyszecka, fortepian
Acte
Préalable AP0429 • w. 2018, n. 2018 • 46’25” ●●●●○○
Autor
bloga serdecznie dziękuje wytwórni Acte Préalable i panu Janowi A.
Jarnickiemu za przekazanie albumu do recenzji na potrzeby
Płytomaniaka.
Komentarze
Prześlij komentarz