Najszybsze Stabat Mater Dvořáka?
Pytanie zawarte w nagłówku recenzji może sugerować negatywne odczucia, tym bardziej że ja osobiście zwracam baczną uwagę na aspekt tempa w nagraniach muzycznych i nie cierpię niepotrzebnego pośpiechu i powierzchowności. Nie sposób jednak przeoczyć faktu, że istotnie, album z arcydziełem twórczości sakralnej czeskiego mistrza nosi informację o czasie trwania wynoszącym zaledwie 74 minuty. W porównaniu z innymi rejestracjami Stabat Mater Antonína Dvořáka jest to naprawdę znaczące „przyśpieszenie”, jeśli się weźmie pod uwagę fakt, że standardowo kompozycja zajmuje zwykle dwa krążki, nie mieszcząc się na jednym, ograniczonym czasowo do ok. 80 minut. Po wysłuchaniu całości moje obawy się na szczęście nie potwierdziły, bowiem płynna, i istotnie dość szybka narracja, jaką zaproponował Philippe Herreweghe nie tylko nie zaszkodziła w znacznym stopniu dziełu, ale okazała się nawet dość przekonująca i do przyjęcia.
Prezentowane
nagranie wytwórni PHI, autorskiego wydawnictwa flamandzkiego
dyrygenta, utrzymane jest na wysokim poziomie pod każdym względem.
Edytorskim, (bardzo starannie, estetycznie wydany album z
wyczerpującymi biogramami artystów i informacjami na temat samej
kompozycji), technicznym (ładny dźwięk, staranne zbilansowanie
solistów, chóru i orkiestry), wreszcie zaś artystycznym. Philippe
Herreweghe, znany doskonale ze swoich interpretacji muzyki
dawniejszych wieków, doskonale się czuje w romantycznym repertuarze
wokalno-instrumentalnym. Jego podejście do partytury Stabat
Mater, poza wspomnianymi na wstępie szybszymi niż zazwyczaj
tempami, co w sumie nie jest już dla mnie aż tak rażące, cechuje
się refleksją i skrupulatną realizacją intencji autora. Nade
wszystko zaś został zachowany pierwiastek sacrum, co sprawia, że
dzieło Czecha wzrusza, pobudza do zadumy i naprawdę może się
podobać. Nie ma tu za sprawą samego kompozytora odcieni tragizmu
czy pogrążania się w rozpaczy, choć geneza utworu wiąże się
przecież z tragediami w życiu samego Dvořáka - śmiercią trójki
dzieci po kolei w odstępie trzech lat! Słychać przede wszystkim
głębię, spokój i liryzm obecny w pięknych partiach wokalnych.
Wywierają niezapomniane wrażenie na odbiorcy, ale nic dziwnego,
skoro śpiewa Collegium Vocale z Gandawy, formacja współpracująca
z Herrreweghe już od kilkudziesięciu lat, zaprawiona w wykonywaniu
kompozycji religijnych różnych epok. Zaangażowany kwartet solistów
również sprawdza się bardzo dobrze i prawie każdemu z nich
kompozytor powierza odrębny fragment, w którym może się
zaprezentować z najlepszej strony: basowi, lubianemu i znanemu w
Polsce Austriakowi Florianowi Boeschowi w Fac, ut adreat cor meum,
tenorowi Maximilianowi Schmittowi w Fac me vere tecum flere,
altowi (Michaela Selinger) w Inflammatus et accensus,
śpiewającej w duecie Fac, ut portem Christi mortem ze
sopranistką Ilse Eerens. Ich występ jest w moim przekonaniu bardzo
satysfakcjonujący.
Pomimo
początkowych zastrzeżeń odnośnie tempa, polecam zapoznanie się
prezentowanym nagraniem Stabat Mater op.58 Antonína Dvořáka,
ważnej pozycji w dorobku samego twórcy i jednej z czołowych
kompozycji sakralnych doby romantyzmu. Cieszy się ona dużym
powodzeniem wśród wykonawców i publiczności, nie można narzekać
na brak interesujących rejestracji fonograficznych, do których
dołączy teraz kreacja Philippe’a Herreweghe w barwach własnego
wydawnictwa Phi. Moim zdecydowanym faworytem jest jednak nagranie
praskiej wytwórni Supraphon z lat 80. ubiegłego stulecia,
zrealizowane pod wyśmienitą batutą Wolfganga Sawallischa, z
udziałem Czeskiej Filharmonii, Czeskiego Chóru Filharmonicznego i
doskonałego kwartetu solistów, z genialnym wręcz tenorem Petrem
Vronským na czele.
Paweł Chmielowski
Antonín Dvořák
Stabat
Mater op. 58
Ilse
Eeren,sopran; Michaela Selinger, mezzosopran; Maximilian Schmitt,
tenor: Florian Boesch,
bas •
Collegium
Vocale Gent •
Royal Flemish Philharmonic •
Philippe
Herreweghe – dyrygent
LPH
009 • n. 2012, w. 2013 • CD,
74’17 ●●●●○○
Recenzja płyty była możliwa dzięki współpracy autora z Fonoteką Dolnośląskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu.
Komentarze
Prześlij komentarz