Tematy i Wariacje Anny Kavalerovej, czyli płyta godna polecenia.
Bohaterką
nowej płyty Solo Musica, będącej firmą-córką dobrze znanego
wydawnictwa Sony Music (zajmuje się ona dystrybucją nagrań na
kraje niemieckojęzyczne – Niemcy, Austrię i Szwajcarię), jest
rosyjska pianistka Anna Kavalerova. Jak sama nazwa wskazuje, jest to
krążek na instrument solo, są na nim mianowicie utwory jedynie
fortepianowe.
Całość
otwierają Etiudy
symfoniczne
op. 13 Roberta Schumanna, czyli zbiór szesnastu krótkich utworów,
wbrew swej nazwie od samego początku przeznaczonych nie na skład
orkiestrowy, a na instrument solowy. Na kompozycję składa się
temat i piętnaście etiud, będących wariacjami tematu; początkowo
był to temat i dwanaście etiud, z czego tylko dziewięć było
wariacjami, jednak w 1852 roku kompozytor zrewidował dzieło i
ostatecznie powiększył całość do szesnastu utworów.
Drugą
pozycją są Wariacje
na temat Corellego
op. 42 Sergiusza Rachmaninowa z roku 1931, skomponowane w Szwajcarii,
w letniej rezydencji kompozytora. Na całość dzieła składa się
temat, dwadzieścia wariacji, przedzielonych Intermezzem między
wariacją 13. i 14. oraz zakończone Codą. Temat to La
Folia,
który – co ciekawe – nie został skomponowany przez Corellego
(sic!), a jedynie użyty, zapożyczony; temat ten często
wykorzystywany był przez twórców barokowych, była to więc
powszechna praktyka.
Trzecią
i ostatnią kompozycją są również wariacje, tym razem Wariacje
op. 40 mało znanego kompozytora rosyjskiego, Mikołaja Kapustina,
zmarłego zaledwie kilka
tygodni temu.
Utwór ten radykalnie różni się charakterem od pozostałych.
Tematy w kompozycjach Schumanna i Rachmaninowa przepełnione są
zadumą i nostalgią, w dziele Kapustina mamy raczej do czynienia z
humorem, zabawą, może właśnie jako obroną przed pesymizmem i
nostalgią? Utwór skomponowany jest w stylu jazzowym, z gatunku tego
zaczerpnięta jest zwłaszcza harmonika i kolorystyka, „klasyczna”
jest jedynie budowa (temat plus wariacje). Bardzo dobrze zamyka całą
płytę, zostawiając słuchacza w mniej nostalgicznym nastroju,
przepełniając go zdecydowanie lepszym humorem.
Duże
uznanie należy się pianistce. Każdy z tych utworów – a są
przecież wyrazowo różne – zagrany jest w przemyślany sposób, z
dbałością o szczegóły; na każdy z wybranych przez siebie cyklów
ma Kavalerova pomysł, koncepcję, w każdym z nich z wyczuciem
pochyla się nad dynamiką, agogiką, melodyką. Technicznie wszystko
jest na wysokim poziomie. Jedyny minus dotyczy nie wykonania, a
samego wydania – opis w książeczce jest ciekawy, ale bardzo
krótki, nie ma również wyszczególnionych utworów (co byłoby
przydatne zwłaszcza dla chcących zagłębić się w to dokładniej),
podane są tylko całości i ich czas trwania; dodatkowo jest błąd
w numerach, nie ma podanego na płycie ostatniego, 41. w kolejności
utworu – jest on na pozycji 40 i tym kończy się krążek.
To
wszystko nie ma oczywiście znaczenia w kontekście jakości nagrania
i umiejętności wykonawcy, a płyta zdecydowanie godna jest
polecenia; szkoda tylko, że wydawcy krążka nie zadbali o szczegóły
i nie dopracowali wszystkiego ze słynną, niemiecką precyzją.
Jakub
Banaś
Themes
and Variations
Robert Schumann – Etiudy symfoniczne op. 13 • Sergiusz Rachmaninow – Wariacje nt. Corellego op.18 • Mikołaj Kapustin – Wariacje op.40
Robert Schumann – Etiudy symfoniczne op. 13 • Sergiusz Rachmaninow – Wariacje nt. Corellego op.18 • Mikołaj Kapustin – Wariacje op.40
Anna
Kavalerova, fortepian
Solo Musica SM 324 • w. 2019, n. 2019 • CD, 57’42” ●●●●●○
Solo Musica SM 324 • w. 2019, n. 2019 • CD, 57’42” ●●●●●○
Autor bloga serdecznie dziękuje panu Krystianowi Nowakowskiemu z firmy Note za nadesłanie albumu do recenzji.
Komentarze
Prześlij komentarz