Kwartety G. Fauré z MDG - dla miłośników muzyki francuskiej i kameralistyki.



Dwa utwory Gabriela Fauré, zwanego często ojcem francuskiego impresjonizmu, to zawartość nowej płyty, raczej mniej znanego wydawnictwa niemieckiego, Musikproduktion Dabringhaus und Grimm, w skrócie MDG. Na krążku znajdziemy komplet kwartetów fortepianowych francuskiego kompozytora II połowy wieku XIX i pierwszej ćwierci wieku XX – I Kwartet fortepianowy c-moll op. 15 oraz II Kwartet fortepianowy g-moll op. 45. Wykonuje je powołany w 2000 roku Mozart Piano Quartet, składający się z muzyków (solistów i wykładowców akademickich) różnych narodowości, laureatów wielu międzynarodowych konkursów. Są nimi: Mark Gothoni – skrzypce, Hartmut Rohde – altówka, Peter Hörr – wiolonczela oraz Paul Rivinius – fortepian.

Twórczość kameralna w muzyce francuskiej (przynajmniej w XIX wieku) to raczej rzadkość, niż regularna praktyka. Muzyka ojczyzny Fauré zdominowana była w owym czasie przez operę i – w mniejszym stopniu – przez muzykę symfoniczną, na którą z kolei silnie wpływała tradycja niemiecka. Muzyka orkiestrowa była więc w tym czasie uboga, a Francja może pochwalić się garstką wielkich dzieł „nieoperowych” tego czasu. Dopiero utworzenie (przez Saint-Saënsa) Narodowego Stowarzyszenia Muzyki w roku 1871 pozwoliło na większe promowanie młodych kompozytorów, a wraz z nimi innych form muzycznych, w tym muzyki kameralnej.

Dla francuskiej muzyki kameralnej charakterystyczna jest m. in. rozwinięta motoryka – szczególnie w częściach zewnętrznych istnieje ogromny poziom wewnętrznej aktywności, nadawanej jednemu instrumentowi lub wszystkim jednocześnie. Widać to dobrze zwłaszcza w pierwszych dwóch częściach Kwartetu fortepianowego nr 2 op. 45 – można powiedzieć, że te części „tętnią życiem” od początku do końca. Nawet w spokojnych momentach, w których skrzypce, altówka i wiolonczela prowadzą liryczną melodię, fortepian niejako „pcha” wszystko do przodu, nadaje im charakter motoryczny, zapobiega stagnacji.

Cechy te bardzo umiejętnie uwypukla Kwartet Fortepianowy Mozarta. Ich wyczucie sedna muzyki kameralnej Fauré, jego emocjonalności i zmianach na płaszczyźnie formy jest trafne, obu kwartetów słucha się z wielką przyjemnością. Jest to muzyka przystępna, dobrze wykonana i – co ważne – jakościowo dobrze nagrana. Dodatkowym atutem jest ciekawy opis obu dzieł, jak i życia ich twórcy (po angielsku, niemiecku i francusku), w dołączonej do płyty książeczce oraz ogólna estetyka wydania. Warto również wspomnieć o „nowoczesności” krążka – jest on nagrany w sposób, który umożliwia odtwarzanie go w formacie zapisu SACD (Super Audio CD) w systemie 2+2+2, co nie jest spotykane często. Wykonanie jest z pewnością dobre i jako dobrą polecam tą płytę miłośnikom muzyki tak francuskiej, jak i kameralnej w ogóle.

Jakub Banaś

Gabriel Fauré
Kwartety fortepianowe nr 1 i 2
Mozart Piano Quartet
MDG 943 2122 -6 w. 2019, n. 2019 SACD, 62’38” ●●●●

Autor bloga dziękuje wytwórni MDG za nadesłanie albumu do recenzji. Polski dystrybutor tego wydawcy, który nie jest w ogóle zainteresowany promowaniem swoich wydawnictw na blogu, nie przyczynił się w żaden sposób do ukazania się omówienia powyższego nagrania na stronie.

Płytomaniak.blogspot would like to thank MDG and Mr. Stephan Bextermoeller for sending the album and making this review possible.


Komentarze

Popularne posty