Richard Wagner i Polacy - kameralnie. Na płycie Acte Préalable.
Richard
Wagner – u niektórych nazwisko to wywołuje podziw i zachwyt, u
innych skrzywioną minę lub jawną niechęć. Jedno jest pewne –
twórca Walkirii należy do kompozytorów, obok których trudno
przejść obojętnie, a melomani dzielą się najczęściej na jego
fanatycznych zwolenników lub zagorzałych przeciwników, rzadko
pozostając mniej więcej pośrodku. Ja sam „wychylam się”
bardziej w stronę tych drugich, jednak staram się szybko „wracać
do pionu”, by zachować obiektywizm i swego rodzaju zdrowy
rozsądek, w tym specyficznym muzycznym sporze.
Płytę,
którą przedstawiam tym razem otwiera właśnie muzyka Wagnera. Jest
to Quartet
Mouvement.
Po tej – jedynej na tym krążku – kompozycji twórcy
niemieckiego pojawiają się trzej kompozytorzy polscy – Władysław
Tarnowski i jego czteroczęściowy Quatuor
en Ré majeur pour deux violons, viola et
violoncelle,
Zygmunt Stojowski z Variations
et Fugue pour deux violons, alto
et
violoncelle
op. 6 oraz Eugeniusz Morawski, zamykający ten album trzyczęściowym
Kwartetem
smyczkowym.
Po
raz kolejny cieszy ucho odkrywanie zapomnianych kompozycji mniej
znanych kompozytorów polskich. Jak zwykle przoduje w tym wydawnictwo
Acte Préalable. Bo tak jak muzykę Stojowskiego można jeszcze
czasami gdzieniegdzie usłyszeć, tak o wykonaniach muzyki
Tarnowskiego czy Morawskiego możemy po prostu zapomnieć.
Płyta
z muzyką na kwartety smyczkowe wyżej wspomnianych twórców
naprawdę mnie zaskoczyła. Pomimo braku mojej miłości do osoby
Wagnera, jak i nie będąc szczególnym fanem muzyki kameralnej
krążek ten uważam za... bardzo dobry. Kwartet
Wagnera to muzyka bardzo przyjemna, lekka (sic!), a melodie (o dziwo)
kończą się, nie sprawiając ani chwili znużenia, zmęczenia. Dużo
w niej napięć dramatycznych, ale szybko rozwiązywanych,
wracających do lekkiej, płynącej kantyleny, zwłaszcza w partii I
skrzypiec i wiolonczeli. Może wynika to z faktu, że utwór ten
Wagner pozostawił nieukończony?…
Kwartet
D-dur
Tarnowskiego jest kompozycją czteroczęściową, silnie nawiązującą
(w formie i rozwiązaniach muzycznych) do muzyki klasyków
wiedeńskich, biorąc jednak z cech romantycznych tej formy
rozgraniczenie warstwy melodycznej i akompaniamentu. Jest to również
muzyka lekka, której najciekawszą częścią jest chyba finałowe
Scherzo.
Kwartet
Tarnowskiego stanowi klasyczny przykład muzyki salonowej. Podobnie
ma się rzecz z jedynym nie-kwartetem w tej kompilacji – Wariacjami
i Fugą
na dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę op. 6 Zygmunta
Stojowskiego, wielkiego krzewiciela polskiej muzyki i kultury w
Stanach Zjednoczonych (gdzie wyemigrował w 1905 roku).
Najciekawszą
kompozycją na tym albumie jest według mnie jedyny ocalały (z
siedmiu skomponowanych) Kwartet
smyczkowy
Eugeniusza Morawskiego, który jeśli już jest przez kogoś twórcą
rozpoznawanym, to głównie za sprawą swojego nagrodzonego baletu
Świtezianka
z 1922 roku. Otwiera go nastrojowa, nokturnowa część –
Andantino.
Notturno,
bardzo zmysłowa, śpiewna. Kontrastuje z nią część II – Il
levare del sole
– sielankowa zabawa panująca w nadmorskim kurorcie, pełna humoru
i zmian dynamicznych. Całość zamka część III – Andante.
La
preghiera,
czyli modlitwa, będąca w budowie allegrem sonatowym, a w
charakterze śpiewną i skupioną formą przeżycia duchowego. W
całym utworze nawiązuje Morawski do malarstwa, a jego Kwartet
„stanowi jeden z najbardziej jaskrawych przykładów obecności
impresjonizmu w dorobku kompozytora”.
Należy
zauważyć, że kolejność części opisana jest dobrze w książeczce
(przy opisie utworów), a podana jest źle na okładce i spisie
utworów w książeczce. Zamienione są tytułami części II i III
Kwartetu
Morawskiego. To już kolejny raz, gdy dostrzec można liczne błędy
drukarskie, ten jednak jest jak na razie najpoważniejszy. Niestety –
pod tym względem wydawnictwo Acte Préalable przyzwyczaja nas do
licznych błędów w tekście – gramatycznych, stylistycznych,
ortograficznych... Pomimo tego – nagranie jest bez zarzutu i należą
się tu kolejny raz wyrazy uznania. Płytę jak najbardziej polecam.
Jakub
Banaś
String
Quartets
Richard Wagner • Władysław Tarnowski • Zygmunt Stojowski • Eugeniusz Morawski
Tono Quartet: Nikola Frankiewicz, skrzypce (I); Grzegorz Witek, skrzypce (II); Beata Raszewska, altówka; Łukasz Tudzierz, wiolonczela;Four Strings Quartet: Lucyna Fiedukiewicz, skrzypce (I); Grzegorz Witek, skrzypce (II); Beata Raszewska, altówka; Łukasz Tudzierz, wiolonczela;
Acte Préalable AP0459 • w. 2019, n. 2019 • CD, 65’00” ●●●●○○
Richard Wagner • Władysław Tarnowski • Zygmunt Stojowski • Eugeniusz Morawski
Tono Quartet: Nikola Frankiewicz, skrzypce (I); Grzegorz Witek, skrzypce (II); Beata Raszewska, altówka; Łukasz Tudzierz, wiolonczela;Four Strings Quartet: Lucyna Fiedukiewicz, skrzypce (I); Grzegorz Witek, skrzypce (II); Beata Raszewska, altówka; Łukasz Tudzierz, wiolonczela;
Acte Préalable AP0459 • w. 2019, n. 2019 • CD, 65’00” ●●●●○○
Autor
bloga serdecznie dziękuje wytwórni Acte Préalable i panu Janowi A.
Jarnickiemu za przekazanie albumu do recenzji na potrzeby
Płytomaniaka.
Komentarze
Prześlij komentarz