Muzyka Bartóka i Strawińskiego - na najwyższym poziomie.
London
Symphony Orchestra wraz ze swoją własną wytwórnią LSO Live
publikuje kolejne nagranie - tym razem będące dwupłytową
rejestracją koncertu jednej z najważniejszych orkiestr
Zjednoczonego Królestwa. Wspomniany koncert miał miejsce 24
października 2015 roku w New Jersey Performing Arts Center, a na
czele zespołu stanął Valery Gergiev.
Był to jeden z ostatnich koncertów w których wystąpił w roli
głównego dyrygenta. Współpracę, trwającą 9 lat, zakończył w
2015 roku. Co
więcej, artysta uznawany jest za wybitnego interpretatora dzieł
operowych i orkiestrowych rosyjskich kompozytorów. Słuszność tego
poglądu możemy zweryfikować przesłuchując drugą część
koncertu, gdyż zawiera ona dzieła Igora Strawińskiego i Sergieja
Prokofiewa.
Pierwszą
płytę otwiera suita z baletu Cudowny
mandaryn.
To ekspresjonistyczne arcydzieło Beli Bartóka, które swoją
drapieżnością i tematyką wywołało skandal podczas premiery w
1927 roku. Śmiałość dysonujących współbrzmień kompozycji
podkreślona została przez muzyków London Symphony Orchestra
poprzez zgrabne różnicowanie dynamiki oraz zdecydowane
akcentowanie. Wyrazista rytmika i oryginalny język kompozytorski
sprawiają, że utwór jest fascynujący. Pod batutą Gergieva,
wykonywane przez orkiestrę klastery, częste dysonanse i tak ważne
u Bartóka precyzyjne odtworzenie skomplikowanych rytmów, budowały
napięcie trwające do samego końca .
Na
tym samym nagraniu odnajdziemy również III Koncert
fortepianowy
węgierskiego kompozytora. Jest on jednym z ostatnich utworów
napisanych przed śmiercią Bartóka. Autor, świadomy swej
postępującej choroby, postanowił kolejne swe dzieło podarować
żonie w prezencie urodzinowym. Ze względu na towarzyszącą mu
historię, wspomniane dzieło samo w sobie jest poruszające, co
potęguje w dodatku charyzmatyczna interpretacja Yefima Bronfmana.
Udowadnia on, że jest pianistą posiadającym nieograniczone
możliwości techniczne oraz wyobraźnię muzyczną. Ponadto artysta
perfekcyjnie zespala się z orkiestrą.
Pozycją
otwierającą drugą płytę jest Ognisty
Ptak, balet
fantastyczny Igora Strawińskiego. Dzieło rosyjskiego kompozytora,
które zostało głęboko osadzone w tradycji ludowej i wykorzystuje
kilka wątków pochodzących z rosyjskich baśni. Orkiestracja
przywodzi na myśl twórczość Rimskiego-Korsakowa, u którego
Strawiński pobierał nauki. Ogólny wydźwięk dzieła wykazuje
mocne wpływy neoromantyczne. Na przykładzie tego utworu możemy
usłyszeć, że London Symphony Orchestra jest świetnie zgranym i
profesjonalnym zespołem. Pod względem technicznym wykonawcom nie
da się nic zarzucić. Udaje się im przekonująco zinterpretować
historię carewicza Iwana, próbującego z pomocą Ognistego Ptaka
uratować przepiękną carównę z rąk Kościeja Nieśmiertelnego.
Wykonanie Ognistego
Ptaka
słusznie zostało nagrodzone gromkimi brawami, co słyszymy na
płycie (niektórych może to wybić z zasłuchania, jednak pamiętać
musimy, że krążek został zarejestrowany podczas koncertu na
żywo).
London
Symphony Orchestra nie pozwala nam się nudzić wieńcząc płytę
utworem
dedykowanym
słynnemu zespołowi baletowemu Siergieja Diagilewa Mowa tu o
fragmencie jednego najczęściej wykonywanych dzieł Siergieja
Prokofiewa, czyli II
Suity
z baletu Romeo
i Julia.
Co ciekawe, wspomniana kompozycja ta jest jedną z trzech suit
orkiestrowych wywodzących się z powyższego baletu. Na krążku
zaprezentowano pierwszą część utworu (Montecchi
i Capuletti),
obrazującą dwa zwaśnione rody. Ociężałość niskich brzmień
instrumentów dętych blaszanych, tak często podkreślana przez
innych wykonawców, tutaj może wydawać się zbyt lekka. Mimo
spłycenia kontrastu agogicznego pomiędzy fragmentami dzieła,
muzycy imponują precyzją wykonania detali artykulacyjnych, w
wirtuozerski sposób wykorzystując swoje instrumenty.
Mimo,
że jest to nagranie ,,live’’, jakość jest bardzo dobra i
pozwala na wyłowienie niuansów interpretacyjnych. Nic dziwnego, że
zarejestrowane wykonanie zdobyło powszechne uznanie. Dobór
repertuaru oraz sprostanie pełnemu temperamentu programowi sprawia,
że jest to pozycja, po którą zdecydowanie warto sięgnąć.
Amelia Owczarska
Amelia Owczarska
Bela
Bartók - Suita z baletu Cudowny mandaryn, III Koncert Fortepianowy •
Igor Strawiński - Ognisty Ptak • Sergiusz Prokofiew - Suita nr 2 z
baletu Romeo i Julia
Yefim
Bronfman, fortepian • London Symphony Orchestra • Valery
Gergiev,
dyrygent
LSO
Live LSO5078 • w.2016, n.2015 • 2 SACD, 96’57” ●●●●●○
Album
został nadesłany do recenzji bezpośrednio przez wydawcę.
Polski
dystrybutor tego wydawcy,
który nie jest w ogóle zainteresowany współpracą z
Płytomaniakiem i promowaniem swoich tytułów na blogu, nie
przyczynił się w żaden sposób do ukazania się omówienia
powyższego nagrania na stronie.
Komentarze
Prześlij komentarz