Straszny dwór z Opery Narodowej - do obejrzenia i posłuchania.
Z
okazji Roku Moniuszkowskiego Narodowy Instytut Fryderyka Chopina we
współpracy z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie i
Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego przypomina nam
przedstawienie Strasznego
dworu
z tamtejszej sceny utrwalone w listopadzie 2015 roku. Spektakl w
warstwie muzycznej poprowadził Andriy Yurkevych, wyreżyserował
David Pountney. Wśród dostępnych nagrań opery, prezentowane nie
wyróżnia się poziomem – ani in
plus
ani in
minus.
Edyta
Piasecka jako Hanna dysponuje bardzo dobrym sopranem
dramatyczno-koloraturowym o miłej barwie. Pod względem technicznym
jest znakomita, w szybkich przebiegach jej głos jest odpowiednio
ruchliwy i giętki, intonacyjnie artystka pozostaje bezbłędna, bez
zauważalnego trudu pokonując trudności techniczne swojej partii.
Jej koloratury są czyste. Głos Piaseckiej posiada też odpowiedni
wolumen brzmienia, co potrafi ona przekuć na walory interpretacyjne.
Artystka kreuje portret Hanny jako kobiety silnej i zdecydowanej, nie
pozbawionej temperamentu. Świetnie brzmi w jej wykonaniu zwłaszcza
dramatyczna aria z IV aktu.
Elżbieta
Wróblewska również może się podobać. Nie tworzy ona kreacji
szczególnie wyrazistej dramaturgicznie, lecz jej Jadwiga jest
wystarczająco dobra, posiada szczególne ciepło, jest miła i
wdzięczna.
Tadeusz
Szlenkier (Stefan) na tle koleżanek wypada słabiej. Artysta stawia
przede wszystkim na liryzm. Dysponuje głosem delikatnym i potrafi
śpiewać z dużą subtelnością. We fragmentach bardziej
dramatycznych brakuje mu jednak zasobów wokalnej potęgi, jest mało
przekonujący i niedostatecznie zaangażowany. Niekiedy może też
przeszkadzać w jego brzmieniu pewna ckliwość i monotonia.
Z
kolei Rafał Siwek jako Zbigniew posiada duży głos o niskiej
tessiturze. W jego śpiewie można dopatrzeć się wielu zalet, pod
względem wokalnego aktorstwa artysta wydaje się jednak być nadto
sztywny, brakuje mu młodzieńczości, werwy.
Adam
Kruszewski partię Miecznika opanował na poziomie mistrzowskim. Jest
spokojny i zrównoważony. W jego głosie słychać jednak upływ
czasu, nieco brakuje siły brzmienia i odpowiedniego wypełnienia. W
zdecydowanie lepszej formie możemy go posłuchać w nagraniu pod
dyrekcją Jacka Kaspszyka.
Ryszard
Minkiewicz z głosem delikatnym i pełnym słodyczy stara się
uwydatnić komiczne elementy swojej partii.
Również
Anna Borucka i Zbigniew Macias stawiają przede wszystkim na
aktorskie ukazanie komizmu postaci, choć nigdy nie przekraczają
granicy dobrego smaku. Borucka może sprawiać wrażenie jakby
sprytnej służącej wziętej z włoskiej opery buffa przełomu XVIII
i XIX wieku, co niektórzy mogą uznać za dość nieortodoksyjne
odczytanie partii Cześnikowej.
Aleksander
Teliga dźwiga ciężar swojej partii. Aria z zegarem broni się.
Zrównoważony, czysty dół skali głosu artysty brzmi imponująco.
Dyrygent
stara się prowadzić całość w sposób wartki, z dużą dozą
energii. Niektóre fragmenty – zwłaszcza liryczne – zdają się
jednak być zapędzone, niedostatecznie przemyślane. Co więcej,
zdarza mu się przepuszczać błędy śpiewaków i muzyków, którym
szybkie tempa nie zawsze służą. W grze orkiestry i śpiewie chóru
pojawiają się nieczystości, mogące chwilami nadwyrężać
cierpliwość odbiorcy.
Od
strony wizualnej, produkcja może się podobać. Reżyser przeniósł
akcję do dwudziestolecia międzywojennego, całość jest barwna i
ładna plastycznie. Miła aparycja śpiewaczek niewątpliwie dodaje
atrakcyjności. Nie jest to wierne odczytanie libretta przez
reżysera, stąd wśród bardziej ortodoksyjnych widzów może budzić
protest. Ale w operze najważniejsza jest muzyka! A pod tym względem
warto wpierw sięgnąć jednak do innych nagrań dzieła...
Łukasz Kaczmarek
Łukasz Kaczmarek
Stanisław
Moniuszko
Straszny
Dwór
Adam
Kruszewski (Miecznik), Edyta Piasecka (Hanna), Elżbieta
Wróblewska (Jadwiga), Ryszard Minkiewicz (Damazy), Tadeusz Szlenkier
(Stefan), Rafał Siwek (Zbigniew), Anna Borucka (Cześnikowa ),
Zbigniew Macias (Maciej ), Aleksander Teliga (Skołuba ),
Joanna Krasuska-Motulewicz (Marta), Damian Wilma (Grześ ),
Wanda Franek (Stara Niewiasta) • Chór i Orkiestra Teatru
Wielkiego – Opery Narodowej, Polski Balet Narodowy • Andriy
Yurkevych, dyrygent
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina NIFCDVD
007 • n. 2015, w. 2019 • DVD 157’ ●●●◌◌◌
Autor
bloga dziękuje Narodowemu Instytutowi Fryderyka Chopina za
nadesłanie albumu do recenzji.
Komentarze
Prześlij komentarz