Muzyka z wystawy Bibiolioteki Brytyjskiej - "The Best of" wytwórni Coro.
Kilka
lat temu (od listopada 2011 do marca 2012 renomowana Biblioteka
Brytyjska zorganizowała szeroko zakrojoną wystawę swych cennych
zbiorów w postaci bogato ilustrowanych manuskryptów pochodzących z
kolekcji królów Anglii. Nawiązując do owego wydarzenia, wytwórnia
Coro wypuściła na rynek krążek zawierający nagrania kompozycji
zapisanych w owych muzycznych pamiątkach dalekiej przeszłości.
Tytuł, który tu przedstawiam, nie jest jednak produkcją nową,
lecz kompilacją wcześniejszych płytowych rejestracji twórczości
średniowiecza i renesansu, dokonanych przy udziale znakomitych
formacji wokalnych: The Hilliard Ensmble oraz The Sixteen pod
kierownictwem Harry’ego Christophersa.
Ta
druga grupa ma największy udział na płycie, wykonuje bowiem aż
osiem z jedenastu pozycji, zaczerpniętych zresztą z ich dyskografii
poświęconej utworom zapisanym w imponującej Księdze z Eton
(Eton Choirbook). Jest to bogato ilustrowany zbiór łacińskiej
muzyki liturgicznej, jako jeden z nielicznych zachowanych do czasów
Reformacji. Zespół nagrał dla własnego wydawnictwa CORO w sumie
pięć kompaktów z tym repertuarem, wśród którego można odnaleźć
dzieła takich twórców, jak Robert Wylkynson, William Ronysh,
Richard Davy czy John Browne, którego wspaniała Salve Regina
otwiera niniejszy krążek. The Hilliard Ensemble z kolei prezentuje
trzy punkty programiu: anonimowe kompozycje ze średniowiecznej Francji oraz fragment (Agnus Dei) Missa Se le face ay pale
Guillame’a Dufaya.
Udział
czołowych grup z Wysp Brytyjskich zajmujących się muzyką dawnych
wieków jest sam w sobie wystarczającym powodem, by zainteresować
się niniejszą płytą, tym bardziej, że całość utrzymana jest
na naprawdę wysokim poziomie: wykonawczym, edytorskim oraz
technicznym. Szkoda może jedynie, że omawiany tytuł jest jedynie
kompilacją znanych już i istniejących od dość dawna, swoistym
„The Best of Coro”. Słucha się go jednak bardzo dobrze za
sprawą nie tylko doskonałego śpiewu, ale i piękna samych
kompozycji. Sprawdzi się zapewne jako zachęta do zapoznania się z
nimi, a dla słuchaczy wkraczających dopiero w świat wokalnej
twórczości sprzed kilkuset lat będzie wizytówką obu słynnych
formacji oraz wytwórni Coro. I chyba nie pomylę się zbytnio w
twierdzeniu, iż jest to główne założenie wydawcy przyświecające
publikacji tego albumu.
Paweł
Chmielowski
(plytomaniak.blog@gmail.com)
Royal
Manuscripts: The Genius of Illumination
The
Hilliard Ensemble; The Sixteen • Harry Christophers, dyrygent
Coro
COR16096 • w. 2011, n. • 74’26” ●●●●●○
Komentarze
Prześlij komentarz