Muzyka z wystawy Bibiolioteki Brytyjskiej - "The Best of" wytwórni Coro.



Kilka lat temu (od listopada 2011 do marca 2012 renomowana Biblioteka Brytyjska zorganizowała szeroko zakrojoną wystawę swych cennych zbiorów w postaci bogato ilustrowanych manuskryptów pochodzących z kolekcji królów Anglii. Nawiązując do owego wydarzenia, wytwórnia Coro wypuściła na rynek krążek zawierający nagrania kompozycji zapisanych w owych muzycznych pamiątkach dalekiej przeszłości. Tytuł, który tu przedstawiam, nie jest jednak produkcją nową, lecz kompilacją wcześniejszych płytowych rejestracji twórczości średniowiecza i renesansu, dokonanych przy udziale znakomitych formacji wokalnych: The Hilliard Ensmble oraz The Sixteen pod kierownictwem Harry’ego Christophersa.

Ta druga grupa ma największy udział na płycie, wykonuje bowiem aż osiem z jedenastu pozycji, zaczerpniętych zresztą z ich dyskografii poświęconej utworom zapisanym w imponującej Księdze z Eton (Eton Choirbook). Jest to bogato ilustrowany zbiór łacińskiej muzyki liturgicznej, jako jeden z nielicznych zachowanych do czasów Reformacji. Zespół nagrał dla własnego wydawnictwa CORO w sumie pięć kompaktów z tym repertuarem, wśród którego można odnaleźć dzieła takich twórców, jak Robert Wylkynson, William Ronysh, Richard Davy czy John Browne, którego wspaniała Salve Regina otwiera niniejszy krążek. The Hilliard Ensemble z kolei prezentuje trzy punkty programiu: anonimowe kompozycje ze średniowiecznej  Francji oraz fragment (Agnus DeiMissa Se le face ay pale Guillame’a Dufaya.

Udział czołowych grup z Wysp Brytyjskich zajmujących się muzyką dawnych wieków jest sam w sobie wystarczającym powodem, by zainteresować się niniejszą płytą, tym bardziej, że całość utrzymana jest na naprawdę wysokim poziomie: wykonawczym, edytorskim oraz technicznym. Szkoda może jedynie, że omawiany tytuł jest jedynie kompilacją znanych już i istniejących od dość dawna, swoistym „The Best of Coro”. Słucha się go jednak bardzo dobrze za sprawą nie tylko doskonałego śpiewu, ale i piękna samych kompozycji. Sprawdzi się zapewne jako zachęta do zapoznania się z nimi, a dla słuchaczy wkraczających dopiero w świat wokalnej twórczości sprzed kilkuset lat będzie wizytówką obu słynnych formacji oraz wytwórni Coro. I chyba nie pomylę się zbytnio w twierdzeniu, iż jest to główne założenie wydawcy przyświecające publikacji tego albumu.


Paweł Chmielowski
(plytomaniak.blog@gmail.com)

Royal Manuscripts: The Genius of Illumination
The Hilliard Ensemble; The Sixteen • Harry Christophers, dyrygent
Coro COR16096 • w. 2011, n. • 74’26” ●●●●

Komentarze

Popularne posty