Muzyka Bartóka i Strawińskiego - na najwyższym poziomie.



London Symphony Orchestra wraz ze swoją własną wytwórnią LSO Live publikuje kolejne nagranie - tym razem będące dwupłytową rejestracją koncertu jednej z najważniejszych orkiestr Zjednoczonego Królestwa. Wspomniany koncert miał miejsce 24 października 2015 roku w New Jersey Performing Arts Center, a na czele zespołu stanął Valery Gergiev. Był to jeden z ostatnich koncertów w których wystąpił w roli głównego dyrygenta. Współpracę, trwającą 9 lat, zakończył w 2015 roku. Co więcej, artysta uznawany jest za wybitnego interpretatora dzieł operowych i orkiestrowych rosyjskich kompozytorów. Słuszność tego poglądu możemy zweryfikować przesłuchując drugą część koncertu, gdyż zawiera ona dzieła Igora Strawińskiego i Sergieja Prokofiewa.

Pierwszą płytę otwiera suita z baletu Cudowny mandaryn. To ekspresjonistyczne arcydzieło Beli Bartóka, które swoją drapieżnością i tematyką wywołało skandal podczas premiery w 1927 roku. Śmiałość dysonujących współbrzmień kompozycji podkreślona została przez muzyków London Symphony Orchestra poprzez zgrabne różnicowanie dynamiki oraz zdecydowane akcentowanie. Wyrazista rytmika i oryginalny język kompozytorski sprawiają, że utwór jest fascynujący. Pod batutą Gergieva, wykonywane przez orkiestrę klastery, częste dysonanse i tak ważne u Bartóka precyzyjne odtworzenie skomplikowanych rytmów, budowały napięcie trwające do samego końca .

Na tym samym nagraniu odnajdziemy również III Koncert fortepianowy węgierskiego kompozytora. Jest on jednym z ostatnich utworów napisanych przed śmiercią Bartóka. Autor, świadomy swej postępującej choroby, postanowił kolejne swe dzieło podarować żonie w prezencie urodzinowym. Ze względu na towarzyszącą mu historię, wspomniane dzieło samo w sobie jest poruszające, co potęguje w dodatku charyzmatyczna interpretacja Yefima Bronfmana. Udowadnia on, że jest pianistą posiadającym nieograniczone możliwości techniczne oraz wyobraźnię muzyczną. Ponadto artysta perfekcyjnie zespala się z orkiestrą.

Pozycją otwierającą drugą płytę jest Ognisty Ptak, balet fantastyczny Igora Strawińskiego. Dzieło rosyjskiego kompozytora, które zostało głęboko osadzone w tradycji ludowej i wykorzystuje kilka wątków pochodzących z rosyjskich baśni. Orkiestracja przywodzi na myśl twórczość Rimskiego-Korsakowa, u którego Strawiński pobierał nauki. Ogólny wydźwięk dzieła wykazuje mocne wpływy neoromantyczne. Na przykładzie tego utworu możemy usłyszeć, że London Symphony Orchestra jest świetnie zgranym i profesjonalnym zespołem. Pod względem technicznym wykonawcom nie da się nic zarzucić. Udaje się im przekonująco zinterpretować historię carewicza Iwana, próbującego z pomocą Ognistego Ptaka uratować przepiękną carównę z rąk Kościeja Nieśmiertelnego. Wykonanie Ognistego Ptaka słusznie zostało nagrodzone gromkimi brawami, co słyszymy na płycie (niektórych może to wybić z zasłuchania, jednak pamiętać musimy, że krążek został zarejestrowany podczas koncertu na żywo).

London Symphony Orchestra nie pozwala nam się nudzić wieńcząc płytę utworem dedykowanym słynnemu zespołowi baletowemu Siergieja Diagilewa Mowa tu o fragmencie jednego najczęściej wykonywanych dzieł Siergieja Prokofiewa, czyli II Suity z baletu Romeo i Julia. Co ciekawe, wspomniana kompozycja ta jest jedną z trzech suit orkiestrowych wywodzących się z powyższego baletu. Na krążku zaprezentowano pierwszą część utworu (Montecchi i Capuletti), obrazującą dwa zwaśnione rody. Ociężałość niskich brzmień instrumentów dętych blaszanych, tak często podkreślana przez innych wykonawców, tutaj może wydawać się zbyt lekka. Mimo spłycenia kontrastu agogicznego pomiędzy fragmentami dzieła, muzycy imponują precyzją wykonania detali artykulacyjnych, w wirtuozerski sposób wykorzystując swoje instrumenty. 

Mimo, że jest to nagranie ,,live’’, jakość jest bardzo dobra i pozwala na wyłowienie niuansów interpretacyjnych. Nic dziwnego, że zarejestrowane wykonanie zdobyło powszechne uznanie. Dobór repertuaru oraz sprostanie pełnemu temperamentu programowi sprawia, że jest to pozycja, po którą zdecydowanie warto sięgnąć.


Amelia Owczarska


Bela Bartók - Suita z baletu Cudowny mandaryn, III Koncert Fortepianowy • Igor Strawiński - Ognisty Ptak • Sergiusz Prokofiew - Suita nr 2 z baletu Romeo i Julia
Yefim Bronfman, fortepian • London Symphony Orchestra • Valery Gergiev, dyrygent
LSO Live LSO5078 • w.2016, n.2015 • 2 SACD, 96’57” ●●●●●○

Album został nadesłany do recenzji bezpośrednio przez wydawcę.
Polski dystrybutor tego wydawcy, który nie jest w ogóle zainteresowany współpracą z Płytomaniakiem i promowaniem swoich tytułów na blogu, nie przyczynił się w żaden sposób do ukazania się omówienia powyższego nagrania na stronie.


Komentarze

Popularne posty