Vivaldi w...Czechach - przegląd nagrań Enesmble Inégal (2).


W dyskografii dzieł Antonia Vivaldiego kryzysu odnotować nie można – cały czas pojawiają się interesujące i utrzymane na wysokim poziomie pozycje. Z pewnością nie zabraknie ich jeszcze przez długi czas, zważywszy na ogromny ilościowo dorobek włoskiego mistrza i jego popularność zarówno wśród muzyków, jak i słuchaczy(również niżej podpisany ma w tym skromny udział). Liczne formacje włoskie, angielskie, francuskie czy niemieckie, zwłaszcza te specjalizujące się w historycznych praktykach wykonawczych, wydają się dzierżyć palmę pierwszeństwa w tym repertuarze, ale czy na pewno? Czas biegnie do przodu, pojawiają się nowe zespoły, rośnie poziom ich gry, dlatego nie dziwi za bardzo fakt, że coraz głośniej do drzwi z porywającymi interpretacjami muzyki baroku dobija się także słowiańska konkurencja. Całkowicie zasłużenie zresztą, o czym świadczy album wytwórni Nibiru, pokazujący czeskie spojrzenie na religijną twórczość autora Czterech pór roku.

Vivaldi in Bohemia – taki tytuł nosi płyta wydana co prawda już jakiś czas temu, bo w roku 2010, ale zasługująca cały czas na zainteresowanie melomanów. Jak nazwa albumu wskazuje, poświęcony jest on związkom kompozytora z Czechami. Jak można się dowiedzieć z załączonej książeczki, skądinąd jak zawsze w przypadku publikacji Nibiru, szczegółowej i ciekawej, były one dość intensywne. Autor komentarza poświęca dużo uwagi wizycie Włocha w Pradze podczas podróży do Niemiec na przełomie lat 1729/30, wystawianiu jego oper w nadwełtawskiej metropolii, popularności i wpływowi koncertów instrumentalnych nie tylko w całej Europie, ale i ówczesnej Bohemii. Dowodzi, że ważne znaczenie miały osobiste kontakty Vivaldiego z czeskimi możnowładcami, którym dedykował swoje dzieła, a przede wszystkim podkreśla fakt zachowania licznych źródeł utworów sakralnych w czeskich zbiorach i archiwach. Świadczy to o obecności twórczości „Rudego Księdza” i jej dobrej znajomości u naszych południowych sąsiadów. Takie właśnie pozycje zawiera płyta wytwórni Nibiru: należą do religijnego dorobku kompozytora z lat wcześniejszych, zaś ich materiału nutowe odnaleziono właśnie w Czechach. W XVII i XVIII stuleciu muzyka kościelna odgrywała w nich szczególnie ważną rolę.

To nie jest moja pierwsza recenzja produkcji czeskiej wytwórni z udziałem Praskich Solistów Barokowych oraz Ensemble Inégal – stopniowo będą się na stronie ukazywać kolejne. Podobnie jak poprzednia, z muzyką Jana Dismasa Zelenki, niniejsza publikacja od razu wzbudziła moje duże uznanie. Bardzo dobry dźwięk, żywiołowa, pełna emocji i uduchowienia jednocześnie kreacja śpiewaków oraz instrumentalistów pod wodzą Adama Viktory, wybitne kreacje wokalne, z sopranistkami (Gabierla Eibenová i Hana Blažíková) na czele, wyznaczają wybitny poziom interpretacji. W pełnej krasie pokazana jest piękne, natchniona, bogata pod względem wyrazowym religijna muzyka Antonia Vivaldiego. Im dokładniej ją poznaję, tym bardziej się nią zachwycam, a jednym z tytułów, który wzbudził u mnie naprawdę żywe zainteresowanie tym niezmiernie interesującym i wartościowym rozdziałem twórczości włoskiego mistrza, był propozycja wytwórni Ambronay z Nieszporami św. Marka. Wspaniałe partie solowe i duety,a nawet tercety (piękne męskie trio w Gloria Patri z Dixit Dominus), których jest tu sporo, uzupełnione przez liczne fragmenty z partiami chóru, mają dodatkowy walor w postaci wyrazistego, wzorowego pod względem technicznym i stylistycznym akompaniamentu instrumentalnego, tak przecież ważnego w muzyce Antonia Vivaldiego. To wszystko czyni z omawianego przedsięwzięcia niewątpliwą udaną i cenną pozycję, świadczącą o światowej klasie praskich zespołów, prowadzonych znakomicie przez Adama Viktorę.

Warto przy podróży do Czech i wizycie w Pradze uświadomić sobie, że z włoskim geniuszem łączy ją znacznie więcej, niż można by było się tego w XXI wieku spodziewać. Pięknym przykładem owych relacji jest dysk wytwórni Nibiru, zasługujący na zainteresowanie i uznanie wielbicieli barokowej muzyki.



Paweł Chmielowski


Vivaldi in Bohemia
Antonio Vivaldi
Dixit Dominus RV 595; Laudate pueri Dominum RV 600; Magnificat RV 610b; Salve Regina RV 617
Gabriela Eibenová, sopran • Prague Baroque Soloists • Ensemble Inégal • Adam Viktora, dyrygent
Nibiru 0150-2211 • w. 2010, n. 2009 • CD, 66’33” ●●●●●○


Autor otrzymał album bezpośrednio od pana Adama Viktory z zespołu Ensemble Inégal. Polski dystrybutor wytwórni Nibiru nie przyczynił się w żaden sposób do ukazania się omówienia powyższego nagrania na stronie.

Autorův vřelý dík za pomoc v posouzení této nahrávky patří panu Adamu Viktorovi.

Komentarze

Popularne posty