Vivaldi w...Czechach - przegląd nagrań Enesmble Inégal (2).
W
dyskografii dzieł Antonia Vivaldiego kryzysu odnotować nie można –
cały czas pojawiają się interesujące i utrzymane na wysokim
poziomie pozycje. Z pewnością nie zabraknie ich jeszcze przez długi
czas, zważywszy na ogromny ilościowo dorobek włoskiego mistrza i
jego popularność zarówno wśród muzyków, jak i słuchaczy(również
niżej podpisany ma w tym skromny udział). Liczne formacje włoskie,
angielskie, francuskie czy niemieckie, zwłaszcza te specjalizujące
się w historycznych praktykach wykonawczych, wydają się dzierżyć
palmę pierwszeństwa w tym repertuarze, ale czy na pewno? Czas
biegnie do przodu, pojawiają się nowe zespoły, rośnie poziom ich
gry, dlatego nie dziwi za bardzo fakt, że coraz głośniej do drzwi
z porywającymi interpretacjami muzyki baroku dobija się także
słowiańska konkurencja. Całkowicie zasłużenie zresztą, o czym
świadczy album wytwórni Nibiru, pokazujący czeskie spojrzenie na
religijną twórczość autora Czterech pór roku.
Vivaldi
in Bohemia – taki tytuł nosi płyta wydana co prawda już
jakiś czas temu, bo w roku 2010, ale zasługująca cały czas na
zainteresowanie melomanów. Jak nazwa albumu wskazuje, poświęcony
jest on związkom kompozytora z Czechami. Jak można się dowiedzieć
z załączonej książeczki, skądinąd jak zawsze w przypadku
publikacji Nibiru, szczegółowej i ciekawej, były one dość
intensywne. Autor komentarza poświęca dużo uwagi wizycie Włocha w
Pradze podczas podróży do Niemiec na przełomie lat 1729/30,
wystawianiu jego oper w nadwełtawskiej metropolii, popularności i
wpływowi koncertów instrumentalnych nie tylko w całej Europie, ale
i ówczesnej Bohemii. Dowodzi, że ważne znaczenie miały osobiste
kontakty Vivaldiego z czeskimi możnowładcami, którym dedykował
swoje dzieła, a przede wszystkim podkreśla fakt zachowania licznych
źródeł utworów sakralnych w czeskich zbiorach i archiwach.
Świadczy to o obecności
twórczości „Rudego Księdza” i jej dobrej znajomości u naszych
południowych sąsiadów. Takie właśnie pozycje zawiera płyta
wytwórni Nibiru: należą do religijnego dorobku kompozytora z lat
wcześniejszych, zaś ich materiału nutowe odnaleziono właśnie w
Czechach. W XVII i XVIII stuleciu muzyka kościelna odgrywała w nich
szczególnie ważną rolę.
To
nie jest moja pierwsza recenzja produkcji czeskiej wytwórni z
udziałem Praskich Solistów Barokowych oraz Ensemble Inégal
– stopniowo będą się na stronie ukazywać kolejne. Podobnie jak
poprzednia, z muzyką Jana Dismasa Zelenki, niniejsza publikacja od
razu wzbudziła moje duże uznanie. Bardzo dobry dźwięk, żywiołowa,
pełna emocji i uduchowienia jednocześnie kreacja śpiewaków oraz
instrumentalistów pod wodzą Adama Viktory, wybitne kreacje wokalne,
z sopranistkami (Gabierla Eibenová
i Hana Blažíková)
na czele, wyznaczają wybitny poziom interpretacji. W pełnej krasie
pokazana jest piękne, natchniona, bogata pod względem wyrazowym
religijna muzyka Antonia Vivaldiego. Im dokładniej ją poznaję, tym
bardziej się nią zachwycam, a jednym z tytułów, który wzbudził
u mnie naprawdę żywe zainteresowanie tym niezmiernie interesującym i
wartościowym rozdziałem twórczości włoskiego mistrza, był
propozycja wytwórni Ambronay z Nieszporami św. Marka.
Wspaniałe partie solowe i duety,a nawet tercety (piękne męskie
trio w Gloria Patri z Dixit Dominus), których jest tu
sporo, uzupełnione przez liczne fragmenty z partiami chóru, mają
dodatkowy walor w postaci wyrazistego, wzorowego pod względem
technicznym i stylistycznym akompaniamentu instrumentalnego, tak
przecież ważnego w muzyce Antonia Vivaldiego. To wszystko czyni z
omawianego przedsięwzięcia niewątpliwą udaną i cenną pozycję,
świadczącą o światowej klasie praskich zespołów, prowadzonych
znakomicie przez Adama Viktorę.
Warto
przy podróży do Czech i wizycie w Pradze uświadomić sobie, że z
włoskim geniuszem łączy ją znacznie więcej, niż można by było
się tego w XXI wieku spodziewać. Pięknym przykładem owych relacji
jest dysk wytwórni Nibiru, zasługujący na zainteresowanie i
uznanie wielbicieli barokowej muzyki.
Paweł
Chmielowski
Vivaldi
in Bohemia
Antonio
Vivaldi
Dixit
Dominus RV 595; Laudate pueri Dominum RV 600; Magnificat RV 610b;
Salve Regina RV 617
Gabriela
Eibenová, sopran • Prague Baroque Soloists • Ensemble Inégal •
Adam Viktora, dyrygent
Nibiru
0150-2211 • w. 2010, n. 2009 • CD, 66’33” ●●●●●○
Autor
otrzymał album
bezpośrednio
od pana Adama Viktory z zespołu Ensemble Inégal.
Polski dystrybutor wytwórni Nibiru
nie
przyczynił się w żaden sposób do ukazania się omówienia
powyższego nagrania na stronie.
Autorův
vřelý
dík
za pomoc v posouzení této nahrávky patří panu Adamu Viktorovi.
Komentarze
Prześlij komentarz