Zapomniana muzyka polska (7) - ciekawe, pełne niuansów dzieła Juliusza Wertheima.
Juliusz
Wertheim – polski kompozytor, pianista, pedagog, dyrygent, krytyk
muzyczny. Uczeń M. Moszkowskiego, R. Strobla, Z. Noskowskiego.
Bliski przyjaciel K. Szymanowskiego i A. Rubinsteina, postać znana i
lubiana w środowisku muzycznym. W swojej twórczości ulegał
estetyce romantycznej, głównie wpływom R. Schumanna, J. Brahmsa i
F. Liszta. Przyczynił się do rozkwitu neoromantyzmu w muzyce
polskiej. Jego twórczość zdominowana jest przez swoisty nastrój
smutku i melancholii. Muzykę Wertheima cechuje również staranne
wypracowanie szczegółu, melodyjność, wyszukana metrorytmika,
rozszerzona tonalność.
Tyle
o kompozytorze, którego muzykę prezentuje płyta polskiego
wydawnictwa Acte Préalable. Niniejszy krążek zawiera pięć
fortepianowych kompozycji Juliusza Wertheima. Są nimi: Drei
Weisen im polnishen Volkston
op. 13, Impromptu
op. 6, Preludia
op. 2, Wariacje
op.
4 oraz Preludia
op. 5. Za instrumentem zasiadła Elżbieta Tyszecka, która już
wcześniej dokonała szeregu nagrań dla tej wytwórni, grając
dzieła m. in. A. Tansmana, M. Weinberga, T. Szeligowskiego.
Płytę
otwierają Cztery Preludia z opusu 2, cykl młodzieńczych
utworów, będący zapowiedzią stylu kompozytora; dominuje w nich
nastrój smutku i melancholii, nastrojowość i silny emocjonalizm.
Kolejne preludia, dwa, z opusu 5, nawiązują swoim charakterem do
preludiów Karola Szymanowskiego, którego Wertheim bardzo cenił,
zwłaszcza za wczesną twórczość i Króla Rogera (jednocześnie
ostro krytykując jego II i III Symfonię).
Trzecią kompozycją są Wariacje opus 4, zadedykowane
wybitnemu pianiście, jednemu z najwybitniejszych interpretatorów
muzyki niemieckiej, Wilhelmowi Backhausowi; cykl ten obejmuje
majestatyczny temat oraz dziesięć wariacji, o bardzo zróżnicowanym
charakterze. Przedostatni utwór to Dwa Impromptus z op. 6,
które sięgają wyżyn wirtuozostwa i świadczą dobitnie o wielkim
talencie Wertheima; oba są trzyczęściowe i wewnętrznie zmienne.
Całość nagrania zamykają Drei Weisen im polnischen
Folkston op. 13, zadedykowane Romanowi Jasieńskiemu, uczniowi
Wertheima, pianiście i popularyzatorowi muzyki; mają ona charakter
mazurkowy, trzyczęściowy, również w formie pieśni.
Nagranie
niewątpliwie ma wartość poznawczą – kolejny raz mamy okazję
przyjrzeć się twórczości zapomnianego, rzadko grywanego w Polsce
kompozytora. Utwory są bardzo ciekawe – bez wątpienia jest to
wartościowa, dobrze skonstruowana muzyka, o silnym pierwiastku
emocjonalnym, zdecydowanie warta poznania. Nagranie jest również
klarowne – jakość brzmienia jest bardzo dobra, w pełni
satysfakcjonująca nawet najbardziej wymagające ucho. Wielkie brawa
należą są pianistce – bardzo wyraźne są wszelkie niuanse
dynamiczne, agogiczne, gra jest bardzo przemyślana i klarowna.
Jestem przekonany, że Elżbieta Tyszecka dobrze odczytała zamysły
kompozytora i z wielką starannością oddała to, co zostało
zapisane na pięciolinii. Zdecydowanie polecam to nagranie.
Jakub
Banaś
Juliusz
Wertheim
Utwory fortepianowe
Utwory fortepianowe
Drei
Weisen im polnischen Volkston op. 13, Impromptu op. 6, Preludia op.
2, Wariacje op. 4, Preludia op. 5
Elżbieta Tyszecka, fortepian
Acte Préalable AP0428 • w. 2018, n. 2018 • 80’32” ●●●●●○
Elżbieta Tyszecka, fortepian
Acte Préalable AP0428 • w. 2018, n. 2018 • 80’32” ●●●●●○
Autor
bloga serdecznie dziękuje wytwórni Acte Préalable i panu Janowi A.
Jarnickiemu za przekazanie albumu do recenzji na potrzeby
Płytomaniaka.
Komentarze
Prześlij komentarz