Płyta dla miłośników Andrzeja Panfunika i Apollon Musagète Quartett.
Płyta
Apollon Musagète Quartett, zespołu złożonego z Polaków, a
założonego w Wiedniu, prezentuje trzy dzieła kwartetowe Panufnika,
a także Hommage à Chopin będące transkrypcją kompozycji
przeznaczonej na orkiestrę smyczkową i flet. Stąd na krążku
pojawia się dwóch dodatkowych wykonawców – flecistka Dóra
Ombódi i kontrabasista Sławomir
Rozlach.
Dedykowana
Chopinowi kompozycja to pięć kontrastujących części. Jest to
dzieło z roku 1949, w którym zawarte są melodie ludowe z Mazowsza,
bliskie wielkiemu romantykowi, ale i Panufnikowi. Kompozycja
przepełniona jest żalem i sentymentalizmem, które łączą dwóch
twórców żyjących i tworzących na emigracji. Zawarta w linii
melodycznej fletu ogromna śpiewność (pierwotnie dzieło napisane
na sopran i fortepian), realizowana jest przez solistkę z niezwykłym
wyrazem i uczuciowością. Cała kompozycja posiada bardzo intymny
charakter, który został z delikatnością wyeksponowany przez grę
kwintetu smyczkowego.
Zdawać
by się mogło, że wielki symfonik, którym niewątpliwie był
Andrzej Panufnik, nie będzie się odnajdywał w gatunku kwartetu
smyczkowego. Kolejne dzieła mające prapremiery w latach 1976,
1980, 1990 zyskały przychylność nie tylko recenzentów, ale i
wykonawców. Pierwszy z kwartetów posiada klarowną budowę, w
której główne, środkowe ogniwo posiada preludium i postludium.
Drugi opatrzony jest tytułem Messages, tłumaczonym jako
sygnały. Ów sygnały to trzy- lub czterodźwiękowe struktury,
które przekazują zaszyfrowane przez twórcę wiadomości. Ostatni
kwartet jest również programowy – Wycinanki. Jest to pięć
niedługich części, które swoją drobną i domkniętą
architektoniką przypominają niewielkie formy plastyczne – w
szczególności te ludowe. Nie znajdziemy tu jednak cytatów z
folkloru. Wszystkie dzieła na cztery instrumenty smyczkowe stanowią
wybitny wkład i nie tylko ukazują indywidualność rozwiązań
Andrzeja Panufnika, ale wpisują się w rozwój tego gatunku w XX
wieku.
Muzycy
z Apollon Musagète Quartett wykonują każdy z utworów z ogromnym
wyczuciem, które wypływa z pełnego zrozumienia nie tylko warstwy
nutowej zapisanej w partyturze, ale także programów koncertowych,
wypowiedzi samego autora na temat każdego z kolejnych dzieł. Uwagę
słuchaczy zwróci zapewne wyjątkowo umiejętne wydobywanie
istotnych odcinków, motywów na plan pierwszy. Odbywa się to
poprzez gradację dynamiki i odpowiednie nią operowanie. Muzycy
dzięki wieloletniemu doświadczeniu stanowią wyważony zespół pod
względem technicznym i wyrazowym.
Jest
to pozycja, której nie mogą pominąć fani Panufnika, ale jest to
genialny początek dla wszystkich, którzy chcieliby zacząć swoją
znajomość z tym twórcą i kwartetem Apollon Musagète.
Jerzy
Fryderyk Wojciechowski
Andrzej
Panufnik
Hommage
à Chopin; Kwartety smyczkowe nr 1-3
Apollon
Musagète Quartett – Paweł Zalejski (skrzypce I), Bartosz Zachłod
(skrzypce II), Piotr Szumieł (altówka), Piotr Skweres
(wiolonczela), Dóra Ombódi (flet), Sławomir Rozlach (kontrabas).
NIFCCD
059 • w. 2017, n.2017 • 71’10” ●●●●●●
Autor
bloga dziękuje Narodowemu Instytutowi Fryderyka Chopina i
panu Marcinowi Leszczyńskiemu
za nadesłanie albumu do recenzji.
Komentarze
Prześlij komentarz