Msza h-moll tym razem z Czech. Recenzja na urodziny Jana Sebastiana Bacha.
Czeskie
zespoły grające muzykę baroku robią od kilku dobrych lat
prawdziwą furorę w fonografii, by przypomnieć sobie takie formacje
jak Ensemble Inégal,
Musica Florea, Collegium Marianum, a przede wszystkim Collegium 1704
pod dyrekcją Václava
Luksa. Do szczególnie interesujących i wartościowych płytowych
dokonań ostatniej z nich zaliczyć należy wydany w 2013 roku album,
będący bodajże pierwszym czeskim nagraniem Mszy
h-moll
Jana Sebastiana Bacha. Aczkolwiek w skład solistów,
instrumentalistów i chórzystów biorących w owym przedsięwzięciu
udział wchodzą również cudzoziemcy, nie zmienia to faktu, że
barokowa muzyczna scena naszych południowych sąsiadów ma wszelkie
powody do chwały za sprawą prężnie działających grup i ich
fonograficznych sukcesów. Za taki uważać trzeba prezentowaną
produkcję wytwórni Accent. Jako ciekawostkę można podać, że
koszt jej przygotowania, jak doniosły czeskie media, wyniósł
milion koron.
Całość
wywiera bardzo pozytywne wrażenie, przede wszystkim za sprawą
doskonałej dyspozycji wykonawców, zwłaszcza wokalistów. Václav
Luks umiejętnie wykorzystuje ich potencjał przy prezentowaniu
poszczególnych numerów partytury. Skutkuje to na przykład tym, że
sopranistka oraz basy śpiewają nie tylko napisane dla nich odrębne
partie, ale dołączają również do fragmentów chóralnych. Na
pochwały zasługują przede wszystkim panowie. Śpiew kontratenora
Terrego Wey'a w Qui
sedes ad
dexteram
patris
oraz Agnus
Dei jest
naprawdę głębokim przeżyciem. Pochwały kieruję również w
stronę tenora o swojsko brzmiącym nazwisku Eric Stoklossa, którego
aria w Benedictus
zachwyca
subtelnością i wręcz niewinnością, a także basów. Marián
Krejčík
brzmi bardzo zdecydowanie i przekonująco w Quoniam
tu solus
sanctus,
zaś Tomáš
Král
pięknie wykonuje swoją partię w Et
in Spiritum Sanctum
na tle miękkiego, ciepłego akompaniamentu obojów i fagotów. Nie
zapadła mi za to w pamięć mezzosopranistka Sophie Harmsen w
Laudamus
Te
i początkowym duecie Christe
eleison,
gdzie bardziej zwracałem uwagę na jej partnerkę, specjalistkę od
barokowej wokalistyki. Hana Blažíková
błyszczy na każdej płycie, gdziekolwiek się pojawi, również
tutaj. Bardzo satysfakcjonujący jest występ chóru, czyli Collegium
Vocale 1704. Na szczególną uwagę zasługuje sam początek Mszy
– pełen powagi, pokory, nastroju; podczas gdy w innych nagraniach
Kyrie
eleison
zwykle mnie nudzi jako fragment do przeczekania, tutaj od razu wciąga
i zachwyca, nie tylko za sprawą pięknie śpiewających chórzystów,
ale i odpowiedniej ekspresji, sakralnego charakteru oraz wyczucia
tempa przez dyrygenta. Z tym jednak bywa w ciągu całej kompozycji
różnie! Ogólnie niniejsza kreacja odznacza się żywością,
pulsem, energią, nawet radością, dużo jest efektownych
fragmentów, wykonanych błyskotliwie i wirtuozowsko, narracja jest
bardzo płynna i naturalna, lecz niekiedy przydałoby się więcej
powagi, dostojeństwa i zwolnienia. Za przykład niech posłuży
chociażby Gratias
agimus tibi
i jego finałowe powtórzenie Dona
nobis pacem,
a przede wszystkim Sanctus,
które w moich uszach brzmi dość kuriozalnie. Są to jednak drobne
zastrzeżenia, całościowa wizja wykonania jest przekonująca i
naprawdę może się podobać. Na zakończenie podkreślę bardzo
ważny fakt użycia czeskiego pozytywu z siedmioma rejestrami zamiast
tradycyjnych małych, przenośnych organów – dzięki temu
brzmieniowa warstwa produkcji jest o wiele bogatsza i wręcz świeża,
gdy cały czas słyszymy wyraźnie ów ważny instrument w roli basso
continuo. Jest to zupełnie nowa jakość w porównaniu z
dotychczasową praktyką nagraniową Mszy
h-moll.
Słuchanie
prezentowanego nagrania jest cennym doświadczeniem dla słuchaczy
ceniących muzykę Jana Sebastiana Bacha wykonywaną świeżo,
energicznie, nieortodoksyjnie, ale bez znaczących kontrowersji czy
przerysowań. Kreacja czeskich zespołów oraz międzynarodowego
grona solistów zasługuje na naprawdę duże uznanie.
Paweł Chmielowski
(plytomaniak.blog@gmail.com)
Jan Sebastian Bach
Paweł Chmielowski
(plytomaniak.blog@gmail.com)
Jan Sebastian Bach
Msza
h-moll BWV 232
Hana
Blažíková,
sopran; Sophie Harmsen, mezzosopran; Terry Wey, kontatenor;
Eric
Stoklossa, tenor; Tomáš
Král,
Marián
Krejčík,
bas
Collegium
Vocale 1704 • Collegium 1704 • Vaclav Luks, dyrygent
Accent
ACC 24283 • w. 2013, n.2013 • 101’26” ●●●●●○
Komentarze
Prześlij komentarz