Siła, moc i witalność muzyki Grażyny Bacewicz - ważna płyta wytwórni DUX.
Siła, moc i witalność...Te słowa przychodzą mi na myśl podczas słuchania płyty z wybranymi utworami fortepianowymi Grażyny Bacewicz. Życie kobiety-kompozytorki w XX wieku nie było usłane różami. O swoją pozycję na muzycznej arenie międzynarodowej trzeba było niejako zawalczyć, a przedstawione na albumie dzieła jak gdyby tę walkę wyrażają. Charakteryzują się bowiem ogromnym dynamizmem podkreślonym za pomocą rozdrobnionego rytmu, wyrazistej artykulacji, a także głośnej dynamiki i dysonansowej, choć zarazem świeżej, harmonii.
Joanna Sochacka to utalentowana pianistka z bogatym dorobkiem artystycznym. Jako artystka-badaczka zebrała na płycie najważniejsze i nieznane dotąd utwory fortepianowe Grażyny Bacewicz, czym wypełniła lukę w polskim dorobku kulturowym. Joanna Sochacka podkreśla w swoich wykonaniach zadziorność, czasami nawet ironię utworów. Pianistka-badaczka wgłębia się w stylistykę Bacewicz od strony zarówno technicznej, wyrazowej, jak i muzykologicznej, a w prezentowanych dziełach kładzie duży nacisk na wszelkie zapiski kompozytorki. W notce załączonej do płyty artystka wyznaje, że podczas nagrań korzystała zarówno z wydań nutowych, jak i z rękopisów wybranych utworów.
Mowa tu o Sonacie (1930 r.), I Sonacie (1949r.) oraz Etiudzie (1949 r.) - kompozycje te w momencie rejestracji materiału na płytę nie doczekały się jeszcze swojego wydania. Sama kompozytorka nie była co do nich w pełni przekonana, jednak jak zauważa Sochacka, nie jest to powód, dla którego nie mielibyśmy do nich wracać. Ich kształt pozwala przecież słuchaczom ocenić drogę, jaką pokonywała kompozytorka do osiągnięcia pełni kunsztu, a zarazem stanowi cenne źródło poznania samej Grażyny Bacewicz - wraz z jej myślami, emocjami, czy stosunkiem do uprawianej dziedziny sztuki.
W dzisiejszym świecie, który dąży do poznania wszech rzeczy nie dba się już tylko o to, co "ładne", ale też o to, co prawdziwe, nieukryte, co stanowi drogę artysty do osiągnięcia pełnej dojrzałości twórczej. Z tego też względu wydawane są niepublikowane utwory czy listy kompozytorów - pomagają one choć w niewielkim stopniu dosięgnąć geniuszu artysty.
Zbiór niepublikowanych dotąd utworów Grażyny Bacewicz w jednym albumie uznać należy za kronikę wypełniającą sporą lukę w polskim dorobku kulturowym. I jak na kronikarski krążek przystało, wszelką uwagę skierowano tu na prezentację nieznanych utworów Bacewicz, przez co układ kompozycji na płycie nie do końca jest zróżnicowany. Słuchając płyty od początku do końca odnosi się wrażenie nieustannej gonitwy emocjonalnej, za którą odbiorca winien podążać. Wymaga to nie lada skupienia i koncentracji, gdyż płynące myśli nie dają na siebie czekać.
Zarówno nagrania przedstawione na albumie, jak i opis wykonywanych utworów zostały przygotowane niezwykle starannie przez utalentowaną pianistkę. Krążek zawierający m.in. niewydane dotąd kompozycje z całą pewnością stanowi cenny wkład w dotychczasową dyskografię Grażyny Bacewicz.
Anna Gruszczyńska
Grażyna Bacewicz
Muzyka fortepianowa
Sonata (1930); Sonata nr 1 (1949); Sonata nr 2 (1953); Etiuda koncertowa (1949); Dwie Etiudy (1952)
Joanna Sochacka, fortepian
DUX1689 • w. 2021, n. 2021 • CD, 63’38” ●●●●●○
Nagranie w postaci fizycznej zostało nadesłane przez wydawcę, wytwórnię DUX.
Komentarze
Prześlij komentarz