Na urodziny mistrza - Cyprien Katsaris gra dzieła Stanisława Moniuszki.
Przede
mną kolejna płyta wydana przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.
Tym razem są to utwory Stanisława Moniuszki skomponowane na
fortepian lub w transkrypcji na ten instrument. Nieprzypadkowy jest
rok tego nagrania i wydania – 2019 – ponieważ w tym właśnie
roku przypada 200. rocznica urodzin twórcy Strasznego
Dworu.
W
pierwszym spojrzeniu rzuca się w oko bardzo estetyczne wydanie tego
albumu, co jest już domeną NIFC-u – widać to po poprzednich
wydaniach, zwłaszcza albumów z muzyką Chopina. Oczywistym jest, że
najważniejsza jest muzyka i jakość nagrania, ale eleganckie
wydanie cieszy również i oko. Jedynym minusem pozamuzycznym krążka
jest nieco mylący tytuł – Opera songs for piano;
oczywistym wydaje się, że znajdziemy na tak zatytułowanym albumie
arie i pieśni z oper wielkiego twórcy. Nic bardziej mylnego – na
płycie mamy mazury i polonezy (łączne trzy utwory) ze Strasznego
Dworu i Halki, poza tym dumkę Zosi z opery Flis
i na tym koniec muzyki scenicznej. Reszta to po prostu utwory
fortepianowe, oryginalnie skomponowane na ten instrument. Na płycie
znajdziemy zatem wilanelle, polki, fraszki, nokturn oraz kilka
wybranych pieśni pochodzących ze Śpiewników Domowych
(przypomnijmy, że kompozytor wydał ich dwanaście!) – te, rzecz
jasna, w opracowaniach.
Autorami
transkrypcji – a jest ich kilku – są kompozytorzy i pianiści
pochodzenia polskiego i zagranicznego; jest wśród nich i sam
Moniuszko. I tak pojawiają się tu takie nazwiska, jak Nicolai von
Wilm, Eugen de Westh, Władysław Krogulski, Michał Marian
Biernacki, Henryk Melcer-Szczawiński, Bernhard Wolff oraz Maurycy
Dietrich (ich biogramy są również w dołączonej książeczce).
Na
płycie znajdziemy jedną „bonusową” kompozycję, nie będącą
utworem Moniuszki. Jest to Fantaisie sur l’Opera na temat opery
„Halka” Stanisława Moniuszki op. 51, autorstwa Józefa
Nowakowskiego, która jest zgrabnym i przyjemnym quasi-kolażem
różnych motywów jednej z najbardziej znanych oper romantycznego
twórcy.
Wszystkie
utwory interpretuje Cyprien Katsaris, wybitny francuski pianista
cypryjskiego pochodzenia. Jest on związany z kompozytorem nie tylko
muzyką, którą bardzo ceni, ale również i… datą urodzin (5
maja), co w humorystyczny sposób opisuje w dołączonej do nagrania
książeczce. Sam Katsaris powiedział o twórcy Strasznego Dworu:
„Jestem przekonany, że gdyby kompozycje Moniuszki, szczególnie
takie, jak Kozak, Dumki czy Nokturn, były grane w salach
koncertowych świata w charakterze bisów, mogłyby zyskać status
międzynarodowych hitów i tym samym pomóc w rozpropagowaniu imienia
polskiego geniusza”. Trudno nie zgodzić się z francuskim pianistą
– muzyka Moniuszki wciąż znana jest raczej w kręgach polskich,
pomimo tego, że wiele jego utworów nie odbiega kunsztem od
czołowych kompozycji zagranicznych tego okresu.
Płyta
jest ciekawym i potrzebnym wydaniem na polskim rynku. Jakość
nagrania jest dobra, kompozycje brzmią klarownie, a niektóre z nich
– jak zwłaszcza najpopularniejsza Prząśniczka – w
transkrypcji Nicolaia von Wilma stały się bardziej „swobodną
aranżacją na temat” niż czystą transkrypcją pieśni. Płyta
zdecydowanie godna polecenia.
Jakub
Banaś
Stanisław
Moniuszko
Opera
songs for piano
Cyprien
Katsaris, piano (C. Bechstein D 282);
NIFCCD
113 • w. 2019, n. 2019 • 77’17” ●●●●○○
Autor
bloga dziękuje Narodowemu Instytutowi Fryderyka Chopina za
nadesłanie albumu do recenzji.
Komentarze
Prześlij komentarz