Najbardziej "francuski" instrument - saksofon.

 


W momencie komponowania najstarszych z utworów na tej płycie saksofon istniał dopiero nieco ponad 30 lat, a literatura muzyczna na ten instrument (aż do lat 30. XX wieku) była bardzo uboga (w bardziej znanych utworach pojawił się on dopiero podczas orkiestracji Obrazków z wystawy Modesta Musorgskiego przez Maurycego Ravela w 1922, w Stworzeniu świata Dariusza Milhauda w 1923, w Cardillacu Pawła Hindemitha w 1926 i wreszcie w Bolerze w 1928). Niemniej jednak instrument ten dość szybko zadomowił się w składzie orkiestry symfonicznej pośród instrumentów dętych (bardzo lubił go i doceniał jego walory brzmieniowe wspomniany wcześniej Maurycy Ravel).

"Bolero” to płyta nagrana przez francuski kwartet saksofonowy Ellipsos Quartet. Zawiera ona utwory XIX- i XX-wiecznych kompozytorów francuskich: Maurycego Ravela (Pavane pour une Infante Défunte, Le Tombeau de Couperin oraz Bolero), Gabriela Pierné (Introdukcja i wariacje na temat Ronda Populaire), Thierry'ego Escaicha (Bal, Tango Virtuoso) oraz Jeana Françaix (Mały kwartet na saksofony). Jest to ciekawy projekt, łączący na jednej płycie dzieła bardzo znane i z łatwością rozpoznawane (Bolero, Pawana) z utworami mało znanych XX-wiecznych (lub z przełomu wieków XIX i XX) autorów. Projekt tym bardziej ciekawy, że zawiera muzykę skomponowaną bezpośrednio na kwartet saksofonowy (jak Introdukcja i wariacje na temat Ronda Populaire, Bal czy Mały kwartet na saksofony) – a więc rzadki skład instrumentalny, na którego pisane są kompozycje – z utworami orkiestrowymi, jak Pawana czy Nagrobek Couperina. Te ostatnie zaskakują bardzo ciekawą i dobrą aranżacją, wysublimowanym brzmieniem. Bardzo oryginalnie brzmi Pawana Ravela, w której dzięki przemyślanej aranżacji udało się uzyskać delikatne brzmienie, uwypuklić melancholię charakterystyczną dla tego XVI-wiecznego tańca, a także podkreślić subtelne pianissima, często ginące w wykonaniach orkiestrowych. Podobnie rzecz ma się w utworach skomponowanych bezpośrednio na ten skład instrumentalny – w Introdukcji G. Pierné kompozytor niezwykle trafnie uwypukla możliwości saksofonu, od jego najcieplejszych do najostrzejszych brzmień, co słychać także w Balu i Tango Virtuoso (nota bene skomponowanych przez jednego z członków kwartetu!).

Jeśli ktoś nie wie, że saksofon wynaleziono właśnie we Francji, to płyta ta na pewno nie pozostawi żadnych wątpliwości. Czterech przedstawicieli najmłodszego członka rodziny instrumentów dętych drewnianych gra z lekkością stylu Belle Epoque, z pełną zmysłowością i gracją. Od delikatnej Pawany Ravela do „muzycznych wybryków” burleski w utworze Jeana Françaixmuzyka na tej płycie brzmi bardzo przemyślenie, ukazując niezwykłą kolorystykę instrumentu, jakim jest saksofon. Szczerze polecam!


Jakub Banaś


Bolero

Maurice Ravel, Gabriel Pierné, Thierry Escaich, Jean Françaix

Ellipsos Quartet: Paul-Fathi Lacombe, saksofon sopranowy; Julien Bréchet, saksofon altowy; Sylvain Jarry, saksofon tenorowy, Nicolas Herrouët, saksofon barytonowy
Genuin GEN14543 • w. 2014, n. 2013 • CD 75’58” ●●●●●○

Komentarze

Popularne posty