Zabytek muzycznej historii Śląska - Śpiewnik głogowski.
Cieszy
mnie zainteresowanie zagranicznych wytwórni oraz wykonawców zarówno
polską muzyką, jak i jej zabytkami zachowanymi na terenie naszego
kraju. W przypadku albumu, który mam niekłamaną przyjemność
zarekomendować, owo zjawisko jest tym cenniejsze, że dotyczy
śląskiego dziedzictwa kulturalnego, a mianowicie Śpiewnika
głogowskiego
datowanego na rok 1480. Na południu Europy rozkwitał wtedy
renesans, zaś wspomniany dokument przywołuje jeszcze atmosferę,
styl oraz gatunki typowe dla średniowiecza, choć już późnego.
Szerzej
na temat omawianego dzieła informuje szczegółowy komentarz
zamieszczony w książeczce dołączonej do płyty; komentarz osoby
najbardziej kompetentnej w tym zakresie, czyli kierującego całością
wykonania René Clemencica. Jest on muzykiem niezwykle aktywnym i
działającym na różnych polach artystycznej i naukowej
działalności, zaś od kilkudziesięciu lat kieruje Clemencic
Consort. Jego zespół specjalizuje się w wykonawstwie
wokalno-instrumentalnej twórczości dawnych wieków: od
średniowiecza po barok, zajmując jedno z czołowych miejsc wśród
formacji „historycznych”.
Wykonanie
kilkunastu spośród 294 pozycji Śpiewnika głogowskiego
zasługuje na najwyższe uznanie zarówno pod względem
dyspozycji członków grupy, jak też zrozumienia specyfiki i
stylistyki prezentowanych utworów. Są nimi dzieła o charakterze
religijnym oraz świeckim, napisane do tekstów łacińskich i
niemieckich – zarówno te refleksyjne i przejmujące w warstwie
emocjonalnej, jak i inne, porywające witalnością, żywą rytmiką,
humorem czy wręcz taneczne. Późny gotyk, jak się okazuje, nie był
wyłącznie epoką sacrum, coraz bardziej do głosu dochodziło
profanum, wzbogacając obraz owego fascynującego okresu. Świetnie
dobrani wokaliści, z pięknymi, czystymi, wyrównanymi głosami o
bezbłędnej intonacji i dobrej wymowie (sami panowie zresztą), oraz
muzycy towarzyszący im na instrumentach z epoki (cynk, fidel,
cister, flet prosty, organy, renesansowa viola da gamba) niezwykle
przekonująco odczytują skarby odległej przeszłości, dowodząc
swych najwyższych kompetencji w dziedzinie wykonawstwa
średniowiecznej twórczości.
Oprócz
doboru repertuaru, czyli sięgnięcia po zabytek o bezcennej
wartości, wysokiego poziomu gry i śpiewu, na pochwały zasługuje
również staranna edycja albumu oraz zamieszczenie wszystkich
informacji w polskiej wersji językowej, co nadal niestety stanowi
ewenement w przypadku produkcji zagranicznych firm fonograficznych.
Płytę
wytwórni Oehms Classics gorąco polecam miłośnikom muzyki dawnej,
pasjonatom średniowiecza oraz badaczom historii i kultury Śląska.
Paweł
Chmielowski
Glogauer
Liederbuch – Śpiewnik Głogowski
Die
Nacht wie wil verbergen sich
Clemencic
Consort; René Clemencic, kierownictwo artystyczne
Oehms
Classics OC 417 • w.2012, n.2011 • CD, 70'06” ●●●●●○
Recenzja
płyty była możliwa dzięki współpracy autora z Fonoteką
Dolnośląskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu.
Komentarze
Prześlij komentarz