Bruckner Gerda Schallera (1) - Symfonia "Studyjna".




Mimo iż prezentowane nagranie miało swoją premierę już dobrych kilka lat temu, zasługuje na to, by je sobie przypomnieć w kontekście nadchodzącego powoli jubileuszu Antona Brucknera (2024).  Jak się z biegiem czasu okazało, szeroko zakrojony projekt wytwórni Profil z udziałem Philharmonia Festiva pod dyrekcją Gerda Schallera, nie zatrzymał się na „przepisowych" pozycjach twórcy, objął również kompozycje wokalno-instrumentalne, transkrypcje organowe, a także dwie najwcześniejsze i stosunkowo mało znane Symfonie, nieoznaczone oficjalnie numerami, lecz wyłącznie nazwami tonacji i tytułami dodanymi przez potomnych. Interesujący jest także fakt, że realizowane już dość długo przedsięwzięcie rozpoczęte zostało albumem zawierającym ostatnie dzieło autora, zresztą nieskończone przez niego samego, czyli Dziewiątą, i to w czteroczęściowej, kompletnej wersji w opracowaniu Williama Carragana. Na przeciwległym biegunie zaś sytuuje się przypominany teraz przeze mnie krążek ze  Symfonią f-moll, zwaną także Studyjną, ukończoną w roku 1863, będącą debiutem Antona Brucknera na polu gatunku, którego niekwestionowanym mistrzem się stał na przestrzeni kolejnych trzydziestu lat od momentu powstania swojego pierwszego, kompletnego dzieła. Jest to zatem niewątpliwa ciekawa i dająca do myślenia "przygoda" współczesnych słuchaczy, mogących prześledzić ewolucję stylu i języka kompozytora w najchętniej przez niego uprawianym muzycznym gatunku.

Fakt wykonania jedenastu Symfonii (w tym kilku w różnych wersjach) przez bohaterów omawianego albumu z pewnością przejdzie do historii dyskografii, wybijając się w moim przekonaniu na czoło pośród projektów nagraniowych poświęconych Austriakowi, realizowanych obecnie i w kilku ostatnich latach. Udowadnia to chociażby nagroda Towarzystwa Brucknerowskiego Ameryki w roku 2016 za prezentowane nagranie czy odznaczenie przez ww. instytucję Gerda Schallera  Medalem Honorowym za zasługi w propagowaniu twórczości kompozytora.  Zarówno orkiestrze, jak i dyrygentowi, należą się pochwały za bardzo dobre przygotowanie merytoryczne i staranną pracę nad odczytaniem partytury. Prezentowany krążek jest bardzo satysfakcjonujący pod względem szacunku dla intencji autora, jak i jakości pracy muzyków.  Za ich sprawą powstała na studiach kompozytorskich Symfonia f-moll zabrzmiała w pełnej krasie, pokazując swoje walory, dzięki czemu możemy obcować z dziełem interesującym, wykonanym z zaangażowaniem i przekonaniem do jego wartości. Zwraca uwagę np. wyjątkowe w dorobku kompozytora powtórzenie ekspozycji pierwszej części utworu. Doskonale dobrane tempa pomagają śledzić tok narracji bez najmniejszych problemów, charakteryzować poszczególne komponenty całości, jak i rozumieć wprost wzorowo skonstruowaną przez Brucknera formę. Mimo iż być może brak tu tej plastyczności tematów i ich melodycznego potencjału, znanych z późniejszych dzieł, to nie sposób określić nagranego dzieła jako nudnego czy mniej wartościowego. Absolutnie nie. Co więcej, wprost zdumiewa fakt, jak z wielką swobodą i naturalnością kompozytor debiutuje na polu gatunku symfonii, jak gdyby przed nią miał wieloletnie doświadczenie w pisaniu na orkiestrę i budowaniu wielkich form cyklicznych, podczas gdy jest to jego pierwsze dokonanie w tej materii. Walory Symfonii idą w parze z bardzo dobrą jakością techniczną nagrania w postaci świetnego dźwięku oraz oczywiście z wysokim poziomem wykonania, gwarantowanym za każdym razem przez świetną orkiestrę Philarmonia Festiva pod czujną, elastyczną, wrażliwą, lecz precyzyjną batutą Gerda Schallera. 
Gwoli ścisłości warto dodać, że mamy do czynienia z zapisem koncertu na żywo, który odbył się w Bad Kissingen, we słynnym Gmachu Regenta w czerwcu 2015 r.

Miłośnicy symfonicznej twórczości Antona Brucknera powinni obowiązkowo zainteresować się rekomendowanym nagraniem wytwórni Profil, nawet jeśli mają już w swych zbiorach inne wartościowe rejestracje Symfonii f-moll, jak chociażby te dokonane przez Stanisława Skrowaczewskiego (Arte Nova/Oehms) czy Georga Tintera (Naxos).


Płytomaniak


Anton Bruckner
Symfonia f-moll WAB 99, "Studyjna"
Philharmonia Festiva • Gerd Schaller, dyrygent
Profil PH15004 • w. 2016, n. 2015 • CD,  43’23” ●●●●●○






Komentarze

Popularne posty