Prawdziwy Chopin w wykonaniu Krzysztofa Książka.
Wydawać
by się mogło, że trudno jest już czymkolwiek zaskoczyć w
prezentacji nagrań fonograficznych z dorobkiem Fryderyka Chopina.
Tym czasem u progu 2018 r. powyższą tezę obalił Krzysztof Książek
– uczestnik XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im.
Fryderyka Chopina. Album rozpoczyna się jednak utworem innego
kompozytora, którego szczytowy okres działalności przypadł
właśnie na lata, w których również tworzył Fryderyk Chopin.
Otóż Karol Kurpiński (1785-1857) to nie tylko twórca oper, dzieł
symfonicznych i kameralnych, ale również jeden z największych
ambasadorów muzyki polskiej swoich czasów. Tym razem wysłuchamy
utworu ściśle wpisującego się w minione obchody 100. rocznicy
odzyskania niepodległości. Będzie to Fuga i koda B-dur na temat
„Jeszcze Polska nie zginęła”. Niewielkie dzieło, będące
jednak wyrazem sprzeciwu wobec zaistniałej wówczas sytuacji
politycznej. Pomimo działalności prowadzonej w dużej mierze na
emigracji Kurpiński, podobnie jak Chopin pozostał wierny tradycjom
narodowym. Następnie naszą uwagę pianista skierował w stronę
Ballady F-dur op. 38. Utwór powstały w latach 1836-1839
został poświęcony Robertowi Schumanowi. Jak pisał później
Niemiec: „sprawia
mi to więcej radości, niż gdybym dostał order od jakiegoś
władcy”. Schumann, pozostając pod wpływem
fascynacji osobowością pianisty z Żelazowej Woli, będącej
efektem spotkania, do jakiego doszło w Lipsku, zanotował później:
„mówił
mi wówczas o tym – to słowa Schumanna – że do jego ballad
zainspirowały go niektóre wiersze Mickiewicza”.
Powyższa wypowiedź ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia
gatunku, który Chopin doprowadził do perfekcji, a jego śladem
podążyli później inni wybitni twórcy literatury fortepianowej –
Franciszek Liszt, ale również Józef Wieniawski, Ignacy
Krzyżanowski czy Raula Koczalski. W swojej interpretacji Książek
wydobył z utworu to, co najistotniejsze w jego zrozumieniu,
podkreślając najdrobniejsze szczegóły.
Podobnie
zaprezentowany został Koncert fortepianowy f-moll op. 21 w
wersji na fortepian solo. O okolicznościach jego powstania
dowiadujemy się z listu do Tytusa Wojciechowskiego: „bo
ja już może na nieszczęście mam mój ideał, któremu wiernie,
nie mówiąc z nim, już pół roku służę, który mi się śni, na
którego pamiątkę stanęło adagio mojego koncertu”.
W tym miejscu Chopin miał na myśli osobę Konstancji Gładkowskiej,
która jednak nie odwzajemniała uczyć wyrażanych w stosunku do
niej przez swojego adoratora. Utwór stanowi zatem sugestywne i
wyraziste wyznanie nieodwzajemnionej miłości.
Następnie
pianista sięgnął po jeden z najpopularniejszych tańców
narodowych, jaki w sposób szczególny upodobał sobie F. Chopin –
cztery Mazurki Op. 7. Cykl ten w pełni odzwierciedla charakterystyka
gatunku, jakiej dokonał Albert Sowiński w Słowniku muzyków
polskich dawnych i nowoczesnych z 1874 r. Jak pisał o nim autor
książki: „Mazur służy do tańca i do śpiewu. Ruch jego, na
trzy części, wymaga dobrego zacięcia w graniu. Co więcej, jak
uważa każdy Polak czuje z natury wyrażenie tego narodowego tańca,
któren w swojej prostocie, jak też i świetności trafia wprost do
serca”. Śledząc zamieszczony na powyższym nagraniu cykl
zauważymy, że pianista w pełni uwydatnił wspomniane cechy jednego
z tańców narodowych. Na koniec wysłuchamy Nokturnu fis-moll op. 48
no. 2 z 1841 roku, adresowanego do Laure Duperré, utworu w
pełni ukazujący różnorodność i paletę barw charakterystyczną
dla dorobku F. Chopina.
Prezentowany
wolumin to pozycja, za pośrednictwem której Krzysztof Książek
odsłania przed nami kolejne oblicze Fryderyka Chopina. Dlatego też
stanowi obowiązkową pozycję w płytotece koneserów jego
twórczości.
Karol
Rzepecki
Karol Kurpiński – Fuga i koda B-dur • Fryderyk Chopin – II Ballada F-dur op. 38, II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 (wersja na fortepian solo), Mazurki op. 7, Nokturn fis-moll op. 48 nr 2
Karol Kurpiński – Fuga i koda B-dur • Fryderyk Chopin – II Ballada F-dur op. 38, II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 (wersja na fortepian solo), Mazurki op. 7, Nokturn fis-moll op. 48 nr 2
Krzysztof
Książek, fortepian historyczny
Narodowy
Instytut Fryderyka Chopina NIFCCD 056 • w.
2018, n. 2018 • 64”36”
●●●●●○
Autor
bloga dziękuje Narodowemu Instytutowi Fryderyka Chopina za
nadesłanie albumu do recenzji.
Komentarze
Prześlij komentarz