Sygnały Andrzeja i Roksany Panufników na płycie wytwórni Chandos.
„Messages”
– to jedna z najnowszych płyt brytyjskiej wytwórni Chandos,
zawierająca ciekawe nagrania smyczkowej muzyki kameralnej Andrzeja
Panufnika i jego córki Roxanny. Jest to zbór wszystkich kwartetów,
które pozostawił po sobie jeden z najważniejszych kompozytorów
polskiej muzyki II połowy wieku XX oraz kilka dzieł kameralnych jego córki. Tak oto usłyszeć możemy: Kwartet
smyczkowy nr 1
(1976), Kwartet
smyczkowy nr 2 ‘Messages’
(1980), Kwartet
smyczkowy nr 3 ‘Wycinanki’ (1990)
oraz Pieśń
do Marii Dziewicy
(1964) Andrzeja Panufnika, Wspomnienia
mojego ojca (2013)
Roxanny Panufnik oraz Modlitwę
(1990/1999), będącą wspólną kompozycją ojca i córki.Wykonawcą
wyżej wymienionych kompozycji jest brytyjski Brodsky Quartet, w
którego skład wchodzą: Daniel Rowland (I skrzypce), Ian Belton (II
skrzypce), Paul Cassidy (altówka) oraz Jacqueline Thomas
(wiolonczela).
Dodatkowo na płycie pojawili się (w utworach zaaranżowanych na
sekstet smyczkowy): Robert Smissen (skrzypce) oraz Richard May
(wiolonczela).
Niniejszy
krążek zawiera prawie wyłącznie utwory utrzymane w klasycznych
formach, typowe dla muzyki autonomicznej (dzieła Panufnika). Każdy
z nich jest jednak swoistą opowieścią. Kwartet smyczkowy nr 1
jest rodzajem rozmowy toczonej pomiędzy czterema instrumentami, z
których każdy odznacza się indywidualnym charakterem – quasi
agresywnym (pierwsze skrzypce), „dowcipnym” (skrzypce drugie),
podniosłym (altówka)i spokojnym, niemal filozoficznym
(wiolonczela). Kwartet nr 2, noszący tytuł Messages
(Sygnały) nawiązuje do wspomnień kompozytora z czasów
dzieciństwa, kiedy to do jego ulubionych zajęć należało
nasłuchiwanie dźwięków wydobywających się z drutów słupów
telegraficznych. Ostatni, Kwartet nr 3, nawiązuje do
tradycji polskich wycinanek. Pięć części - różnych pod względem
charakteru, wyrazu i dominujących w nich problemów technicznych -
jest jak pięć różnych w kolorze i kształcie wycinanek.
W
kwestii wykonawczej na podkreślenie zasługuje fakt bardzo wyraźnego
dialogu między muzykami; muzyka jest „zwarta”, instrumenty
dialogują ze sobą w bardzo klarowny sposób, każdy z nich jest
zarówno odrębny w charakterze, jak i profesjonalnie scala się w
całość, jaką stanowi kwartet. Ten typ odrębności i scalenia
zarazem można zaobserwować szczególnie w Kwartecie nr 1.
Subtelność brzmienia i dokładne, logiczne frazowanie są natomiast
uwypuklone zwłaszcza w Kwartecie nr 2.
Z całą pewnością
płyta ta powinna znaleźć swoje miejsce w bibliotece muzycznej
każdego melomana, któremu postać Panufnika jest bliska.
Jakub
Banaś
Messages
Chamber
works for strings by Andrzej Panufnik & Roxanna Panufnik
Brodsky
Quartet: Daniel Rowland, skrzypce; Ian Belton, skrzypce; Paul
Cassidy, altówka; Jacqueline Thomas, wiolonczela; Robert Smissen,
wiolonczela; Richard May, wiolonczela;
Chandos
Chan 10839 • w. 2014, n. 2014 •
78’24” ●●●●○○
Komentarze
Prześlij komentarz