Poruszające pieśni i wspaniała symfonia - Mahler pod batutą Klausa Tennstedta.




Za niezwykle interesującą i cenną w katalogu wytwórni Profil uznać należy jego część opartą na wydawaniu nagrań pochodzących z bogatych archiwów niemieckich rozgłośni radiowych. Do tych ostatnich należy opublikowany wiosną podwójny album z muzyką Gustawa Mahlera, zawierający kreacje jego najsłynniejszych dzieł. Pieśni na śmierć dzieci oraz V Symfonię cis-moll wykonują światowej sławy artyści, specjalizujący się w tym repertuarze: mezzosopranistka Brigitte Fassbaender oraz Orkiestra Symfoniczna Radia w Hamburgu, prowadzona przez Klausa Tennstedta, jednego z najwybitniejszych mistrzów batuty ubiegłego stulecia, znanego z niezwykłych kreacji wielkiego repertuaru symfonicznego.

Nagrania pochodzą z roku 1980, okresu, kiedy dyrygent był na początku swojej działalności jako szef NDR Sinfonieorchester i mianowany został głównym kapelmistrzem gościnnym Londyńskich Filharmoników, z którymi pracował przez następną dekadę. Wiadomo, że fonograficzne rejestracje twórczości Mahlera pod batutą Tennstedta były szczególnie porywające, jeśli pochodziły z występów na żywo, ale niniejsza produkcja udowadnia, że również w studiu niemiecki maestro czuł się znakomicie. Mamy tu do czynienia z niezwykle przekonującą i ciekawą wizją V Symfonii, utrzymanej w doskonałych tempach, gruntownie przemyślanej od najmniejszego szczegółu po całość dzieła. Wizji będącej zamysłem wielkiego mistrza batuty, którego osiągnięcia opierały się nie tylko na natchnieniu, ale i bardzo starannej pracy nad dziełem podczas prób; niniejsze nagranie łączy w sobie cechy obu elementów. Każda z pięciu części jest właściwie scharakteryzowana i dobrze koresponduje z pozostałymi. Punktem centralnym w omawianym wykonaniu jest niewątpliwie słynne Adagietto, zagrane tutaj dość wolno, ale za to z jakim bogactwem emocji i wspaniale podkreślonym, romantycznym nastrojem. Tchną z niego uczucia i intensywność ekspresji od początku do końca. Melomani czekający zawsze na owo ogniwo z pewnością poczują wzruszenie podczas słuchania prezentowanego nagrania. Nie brak jednak w niniejszej Piątej również humoru czy elegancji w pięknie zagranym, żywym, roztańczonym finale. Klaus Tennstedt doskonale sprawdził się również w Kindertotenlieder, towarzysząc swojej rodaczce, Brigitte Fassbaender. Artystka tworzy kreację wokalną godną najwyższych pochwał w zakresie interpretacji. Śpiewa niezwykle przejmująco, czuć w jej występie identyfikację z kompozytorem i poetą, Friedriechem Rückertem, twórcą poruszających tekstów, oddanych przez nią odpowiednimi środkami ekspresji. Jest to prawdziwa kreacja nie tylko wokalna, ale i aktorska, słychać wyraźnie zaangażowanie mezzosopranistki i ogrom emocji. Towarzysząca jej orkiestra i wybitny dyrygent idealnie rozumieją styl i charakter cyklu pieśni, a za sprawą wolniejszych niż zazwyczaj, ale jakże trafnych temp, tworzą kreację o wielkiej sile oddziaływania, kreację tym cenniejszą, że do tej pory pozostającą jedynie w radiowych archiwach. Teraz owo wybitne wykonanie Kindertotenlieder mogą poznać miłośnicy muzyki Gustawa Mahlera z całego świata.

Warto zainteresować się nowościami wydawniczymi z katalogu wytwórni Profil, pochodzącymi z bogatych zbiorów rozgłośni w Hamburgu i nie tylko. Prezentowany album nie jedynym dokumentującym pracę Klausa Tennstedta z Orkiestrą Radia Północnoniemieckiego. Miłośnikom edycji wielopłytowych warto polecić wydany stosunkowo niedawno boks z nagraniami dyrygenta, które do tej pory ukazały się w pojedynczych edycjach. Tutaj mamy je wszystkie w jednym miejscu:


Paweł Chmielowski


Gustav Mahler

Symfonia nr 5, Kindertotenlieder

Brigitte Fassbaender, nezzosopran • NDR Sinfonieorchester • Klaus Tennstedt, dyrygent

Profil PH13058 • w. 2015, n. 1980 • 2 CD, 99’44” ●●●●●◌


Komentarze

Popularne posty