Poruszające pieśni i wspaniała symfonia - Mahler pod batutą Klausa Tennstedta.
Za
niezwykle interesującą i cenną w katalogu wytwórni Profil uznać
należy jego część opartą na wydawaniu nagrań pochodzących z
bogatych archiwów niemieckich rozgłośni radiowych. Do tych
ostatnich należy opublikowany wiosną podwójny album z muzyką
Gustawa Mahlera, zawierający kreacje jego najsłynniejszych dzieł.
Pieśni na śmierć dzieci oraz V Symfonię cis-moll
wykonują światowej sławy artyści, specjalizujący się w tym
repertuarze: mezzosopranistka Brigitte Fassbaender oraz Orkiestra
Symfoniczna Radia w Hamburgu, prowadzona przez Klausa Tennstedta,
jednego z najwybitniejszych mistrzów batuty ubiegłego stulecia,
znanego z niezwykłych kreacji wielkiego repertuaru symfonicznego.
Nagrania
pochodzą z roku 1980, okresu, kiedy dyrygent był na początku
swojej działalności jako szef NDR Sinfonieorchester i mianowany
został głównym kapelmistrzem gościnnym Londyńskich
Filharmoników, z którymi pracował przez następną dekadę.
Wiadomo, że fonograficzne rejestracje twórczości Mahlera pod
batutą Tennstedta były szczególnie porywające, jeśli pochodziły
z występów na żywo, ale niniejsza produkcja udowadnia, że również
w studiu niemiecki maestro czuł się znakomicie. Mamy tu do
czynienia z niezwykle przekonującą i ciekawą wizją V Symfonii,
utrzymanej w doskonałych tempach, gruntownie przemyślanej od
najmniejszego szczegółu po całość dzieła. Wizji będącej
zamysłem wielkiego mistrza batuty, którego osiągnięcia opierały
się nie tylko na natchnieniu, ale i bardzo starannej pracy nad
dziełem podczas prób; niniejsze nagranie łączy w sobie cechy obu
elementów. Każda z pięciu części jest właściwie
scharakteryzowana i dobrze koresponduje z pozostałymi. Punktem
centralnym w omawianym wykonaniu jest niewątpliwie słynne
Adagietto, zagrane tutaj dość wolno, ale za to z jakim bogactwem
emocji i wspaniale podkreślonym, romantycznym nastrojem. Tchną z
niego uczucia i intensywność ekspresji od początku do końca.
Melomani czekający zawsze na owo ogniwo z pewnością poczują
wzruszenie podczas słuchania prezentowanego nagrania. Nie brak
jednak w niniejszej Piątej również humoru czy elegancji w
pięknie zagranym, żywym, roztańczonym finale. Klaus Tennstedt
doskonale sprawdził się również w Kindertotenlieder,
towarzysząc swojej rodaczce, Brigitte Fassbaender. Artystka tworzy
kreację wokalną godną najwyższych pochwał w zakresie
interpretacji. Śpiewa niezwykle przejmująco, czuć w jej występie
identyfikację z kompozytorem i poetą, Friedriechem Rückertem,
twórcą poruszających tekstów, oddanych przez nią odpowiednimi
środkami ekspresji. Jest to prawdziwa kreacja nie tylko wokalna, ale
i aktorska, słychać wyraźnie zaangażowanie mezzosopranistki i
ogrom emocji. Towarzysząca jej orkiestra i wybitny dyrygent idealnie
rozumieją styl i charakter cyklu pieśni, a za sprawą wolniejszych
niż zazwyczaj, ale jakże trafnych temp, tworzą kreację o wielkiej
sile oddziaływania, kreację tym cenniejszą, że do tej pory
pozostającą jedynie w radiowych archiwach. Teraz owo wybitne
wykonanie Kindertotenlieder mogą poznać miłośnicy muzyki
Gustawa Mahlera z całego świata.
Warto
zainteresować się nowościami wydawniczymi z katalogu wytwórni
Profil, pochodzącymi z bogatych zbiorów rozgłośni w Hamburgu i
nie tylko. Prezentowany album nie
jedynym dokumentującym pracę Klausa Tennstedta z Orkiestrą Radia
Północnoniemieckiego. Miłośnikom edycji wielopłytowych warto polecić wydany stosunkowo niedawno boks z nagraniami dyrygenta, które do tej pory ukazały się w pojedynczych edycjach. Tutaj mamy je wszystkie w jednym miejscu:
Paweł Chmielowski
Gustav
Mahler
Symfonia
nr 5, Kindertotenlieder
Brigitte
Fassbaender, nezzosopran • NDR Sinfonieorchester • Klaus
Tennstedt, dyrygent
Profil
PH13058 • w. 2015, n. 1980 • 2 CD, 99’44” ●●●●●◌
Komentarze
Prześlij komentarz