Kameralistyka Grażyny Bacewicz ponownie w wytwórni Chandos
Od
kilku lat w barwach znanej angielskiej wytwórni Chandos ukazują się
albumy poświęcone muzyce polskiej, sfinansowane z reguły przez
Ministerstwo Kultury i Instytut Adama Mickiewicza. Być może uważni
„starzy” Czytelnicy bloga i byłego miesięcznika Muzyka21
przypominają sobie recenzje kompaktów z dziełami Karola
Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego czy Grażyny Bacewicz.
Fonograficzną kolekcję twórczości ostatniej kompozytorki
w barwach renomowanej zagranicznej firmy powiększa właśnie kolejny dysk z jej kameralistyką. Poprzedni
album z Kwartetami smyczkowymi, wzbudził znaczne zainteresowanie europejskiej i rodzimej
krytyki. Niniejszy, będący przedmiotem mojego omówienia, zawiera
oba Kwintety fortepianowe (1952/1963)oraz Kwartet na czworo
skrzypiec (1949) i cztery wiolonczele (1963). Dziwi tylko fakt, że
obie ostatnie pozycje zostały zarejestrowane w ubiegłym roku,
podczas gdy utwory z udziałem fortepianu i pianisty Wojciecha
Świtały, przeleżały gdzieś na półkach aż osiem lat (jak głosi
informacja w książeczce, datą nagrania jest wrzesień 2010). Być
może wyjaśnienie tej sytuacji będzie należało do osób dobre
zorientowanych w realiach naszego życia muzycznego i jego, mówiąc
eufemistycznie, specyfiki.
Płyta
jednak jest i należy się cieszy, że w barwach czołowej angielskiej wytwórni ukazuje się kolejny krążek z polskim
repertuarem. Co jednak z tego faktu wynika dla przeciętnego
melomana? Zaprezentowane na dysku dzieła Grażyny Bacewicz można z
pewnym przymrużeniem oka podzielić na tę „do słuchania” i te
„ nie do słuchania”, co jest akurat przypadkiem kompozycji
powstałych w późnym okresie twórczości autorki. Znacząco
poszerzyła granice swoje stylu i muzycznego języka, eksperymentując
z nowoczesnymi technikami i obsadą instrumentalną. Owszem, z
dźwiękowego punktu widzenia ma to jakiś sens, ale nawet
tolerancyjny słuchacz, a za takiego uważa się autor Płytomaniaka,
nie będzie raczej czerpał radości i ekscytacji podczas słuchania
Kwartetu wiolonczelowego czy może w mniejszym stopniu II Kwintetu z udziałem fortepianu. Sytuacja zmieni się, gdy w
odtwarzaczu popłyną dźwięki wirtuozowskiego, przystępnego
Kwartetu na czworo skrzypiec, wykonanego z brawurą i
finezją nie tylko przez wiolinistów katowickiej formacji, ale i
duet zaproszonych gości. Podobnie rzecz się ma z otwierającym album Pierwszym, dziełem mającym już zresztą dobrą
dyskografię, dowodzącym jego wartości i atrakcyjności.
Miłośnicy
dwudziestowiecznej muzyki bardziej lub mniej przystępnej w odbiorze
nie będą mieć jednak powodów do narzekań, tym bardziej że
renoma Kwartetu Śląskiego jako czołowego interpretatora polskiej
kameralistyki jest powszechnie znana. Na uwagę zasługuje udział
stosunkowo młodego stażem i wiekiem swoich członków Polskiego
Kwartetu Wiolonczelowego w składzie: Tomasz Daroch, Wojciech Fudała,
Krzysztof Karpeta, Adam Krzeszowiec. Artyści pokonują z sukcesem
trudności wykonawcze w najpóźniejszym z dzieł kompozytorki,
zmagając się nie tylko z mozaikową strukturą i nieregularną
narracją, lecz także wymaganiami technicznymi o znacznej skali.
Niewątpliwe zaangażowanie i wnikliwość
w podejściu do materii i formy utworów, cechująca wszystkich uczestniczących w nagraniu wykonawców, ma szansę trafić do
przekonania odbiorcy rozmiłowanego w dwudziestowiecznej
kameralistyce. Obiektywnie
rzecz biorąc, płyta wytwórni Chandos utrzymana jest na wysokim
poziomie i abstrahując od indywidualnej percepcji samej muzyki
Grażyny Bacewicz, może uczynić sporo dobrego dla promocji dorobku
twórczego autorki w świecie.
Płyta
jest bardzo starannie wydana, kolorowe okładki książeczki i
komentarz angielskiego znawcy polskiej muzyki ubiegłego wieku,
Adriana Thomasa, wywierają bardzo dobre wrażenie, aczkolwiek
ubolewać należy, że album wydany przy znaczącym udziale rządowych
instytucji kulturalnych nie zawiera tekstu w naszym ojczystym
języku. Realizacja dźwiękowa przedsięwzięcia nie daje powodów
do narzekań, co docenią koneserzy nowoczesnych brzmień
instrumentalnych drugiej połowy ubiegłego stulecia.
Pawel Chmielowski
Pawel Chmielowski
Grażyna
Bacewicz
Kwintety
fortepianowe nr 1 i 2; Kwartet na skrzypce; Kwartet na wiolonczele
Krzysztof
Lasoń, Małgorzata Wasiucionek, skrzypce; Wojciech Świtała,
fortepian • Polski Kwartet Wiolonczelowy • Kwartet Śląski
Chandos
CHAN 10976 • w. 2018, n.2010/2017 • DDD 63'30” ●●●●●○
Autor
bloga dziękuje panu Łukaszowi Tomaszewskiemu z firmy Music Island
za przekazanie nagrania do recenzji.
Komentarze
Prześlij komentarz