Płytomaniak słucha (3) - Koncerty Kiryła Trusowa (1)

 


Patrząc na zdjęcie zdobiące nagranie będące obiektem mojej najnowszej recenzji, można się zdziwić – tylko jeden utwór? Co prawda nie byle jaki, bo Koncert skrzypcowy e-moll Feliksa Mendelssoohna Bartholdy'ego, jeden z najpiękniejszych i najpopularniejszych w repertuarze, ale gdzie reszta programu? W przypadku produkcji studyjnej nie wyglądałoby to za ciekawie, co zresztą uważni czytelnicy moich tekstów wiedzą, ale w tym przypadku mamy do czynienia z wydawnictwem cyfrowym, istniejącym wyłącznie w internecie w postaci plików dźwiękowych. Podobne przedsięwzięcia nie są już niczym nowym na współczesnym rynku fonograficznym, dotkniętym od dawna kryzysem jakości i nadpodaży. Osobiście, wolę tradycyjne albumu audio w postaci fizycznej, tym niemniej realia od czas do czasu skłaniają mnie również do sięgnięcia po nowy rodzaj nośnika.

W przypadku prezentowanego nagrania nie było to jednak nieprzyjemnym obowiązkiem, zarówno z powodu mojego uwielbienia dla pięknego i uroczego Koncertu e-moll Mendelssohna, jak i ze względu na fakt jego rewelacyjnego wykonania. Bohaterem jest rosyjski skrzypek Kirył Trusow, urodzony w Sankt Petersburgu, lecz zamieszkały od dawna w Niemczech, artysta o bogatym dorobku i wielu sukcesach w działalności koncertowej jako solista i kameralista, występujący najświetniejszych salach koncertowych w towarzystwie sławnych dyrygentów czy innych muzyków, oraz pedagogicznej w postaci organizowania kursów mistrzowskich czy przewodniczenia konkursom dla młodych adeptów gry na skrzypcach. Przy tej okazji można wspomnieć, że głównym mentorem wirtuoza był nie kto inny, jak sam sir Yehudi Menuhin.

Niniejszy fonogram wiąże się z jeszcze jedną okolicznością, a mianowicie stanowi początek serii publikacji, dokumentujących występy Kiryła Trussowa w żelaznym wiolinistycznym repertuarze, wypuszczanym stopniowo w formie cyfrowej przez angielską wytwórnię Orchid Classics. Dowodzi to renomy, jaką się cieszy rosyjski wirtuoz w świecie muzycznym i po wysłuchaniu jego kreacji Koncertu e-moll śmiem twierdzić, że renomy całkowicie uzasadnionej i zasługującej na uhonorowanie artysty w postaci serii nagrań jemu poświęconych.

Niniejsze zostało zarejestrowane w marcu 2017 r. w Wielkiej Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Franza Liszta w Budapeszcie, z udziałem Orkiestry Symfonicznej MÁV, którą poprowadził znany dyrygent, sam będący zresztą skrzypkiem, Gábor Takács-Nagy. Współpraca kapelmistrza i zespołu z solistą jest znakomita, doskonała znajomość repertuaru pozwoliła węgierskim artystom „nadawać na wspólnej fali” z wirtuozem, który zaprezentował się w chyba najczęściej wykonywanym i nagrywanym dziele gatunku wprost rewelacyjnie, a nie jest to oczywiste zważywszy na popularność dzieła. Tymczasem słuchać tutaj prawdziwie szczerą i natchnioną kreacją, utrzymaną na najwyższym poziomie w zakresie warsztatu i interpretacji, pozbawioną rutyny, żywo przemawiającą do emocji odbiorcy. Jakkolwiek by to banalnie nie zabrzmiało, nieczęsto się to zdarza w przypadku tak często wykonywanych utworów. Kirył Trusow dysponuje olśniewającą biegłością techniczną, pozwalającą mu grać Koncert z pełną swobodą, a jednocześnie skupieniem. Wyjątkowo pięknie brzmi jego instrument, a jest nim wspaniały Stradivarius „Brodsky” z 1702 r. Śpiewność tonu i precyzja wydobycia dźwięku, nawet w najwyższych pozycjach, są niesamowite. Moją uwagę zwróciły zwłaszcza liryczne momenty, w jakie obfituje partytura arcydzieła Mendelssohna, zwłaszcza namiętna część środkowa, a także zapadający w pamięć śliczny drugi temat pierwszego ogniwa, w którym zalety gry i interpretacji oraz skłonność do eksponowania emocjonalnego ładunku muzyki są szczególnie dobrze słyszalne. Imponuje także błyskotliwość i temperament grających, dochodzące do głosu szczególnie w porywającym finale, ale nie odbywa się to ze szkodą dla materii. Wręcz przeciwnie, skrupulatność cechująca skrzypka oraz orkiestrę i dyrygenta jest wspaniała – słychać pieczołowicie oddany zapis nutowy, z troską o każdą nutę i frazę, a to wszystko w sposób godny prawdziwych mistrzów. Tak czysto, pięknie i emocjonalnie wykonanego Koncertu e-moll Feliksa Mendelssohna-Bartholdy'ego nie słyszałem od lat! Do pełni szczęścia zabrakło mi może tylko lepszej jakości dźwięku, ale całość i pod tym względem jest satysfakcjonująca.

Zainteresowanych zapraszam do możliwości zapoznania się z ową wyjatkową kreacją na stronach wydawcy, serwisach streamingowych czy do portalu You Tube, gdzie można znaleźć pełny występ z Budapesztu (o ile tylko nie zostanie podczas odtwarzania przerwana wszechobecnymi irytującymi reklamami!). Miłośnicy wiolinistyki w najlepszym wydaniu, w tym niżej podpisany, mogą się cieszyć na kolejne pozycje serii nagrań na żywo Kiryła Trusowa. Jest czego słuchać!


Paweł Chmielowski


Kirill Troussov Live

Feliks Mendelssohn-Bartholdy

Koncert skrzypcowy e-moll op. 64

Kirill Troussov, skrzypce • MÁV Symphony Orchestra • Gábor Takács-Nagy, dyrygent

Orchid Classics ORC 100214 • w. 2023, n. 2017 • DR, 27'18” ●●●●●○

Komentarze

Popularne posty