Żywioły, nie tylko muzyczne, na albumie Alia Vox.
Kolejny,
pięknie wydany i starannie przemyślany koncepcyjnie album, chluba
wytwórni Alia Vox- dwupłytowa kolekcja nagrań, będąca zapisem
koncertu w opactwie Fontfroide, tym samym, w którym kilka lat temu
nagrano Mszę
h-moll
Jana Sebastiana Bacha. Oczywiście, projekt ma temat przewodni, a są
nimi siły natury, stąd całość ma tytuł Żywioły
i prezentuje wybrane pozycje siedemnasto- i osiemnastowiecznego
orkiestrowego repertuaru opisującego dźwiękami potężne,
nieposkromione zjawiska przyrody. Całość jak zwykle zapiera dech w
piersiach nie tylko pod względem jakości wydania, jak i doboru
repertuaru oraz jego wykonania, którego bohaterem jest jak zawsze
Jordi Savall, po raz kolejny pokazujący się w roli wybitnego
dyrygenta, kierujący swoją formacją Le Concert Des Nations.
Program
otwiera słynna kompozycja Jeana-Féry'ego Rebela, Żywioły,
znana z nagrania zespołu Musica Antiqua Köln sprzed ponad dwóch
dekad. Doprawdy trudno sobie wyobrazić lepszy początek koncertu niż
pełną wyrazu i niezwykle bogatą partyturą, której pierwsze takty
oszałamiają przedziwnymi harmoniami i dysonansami, jakich by się
nie powstydzili twórcy dwudziestowieczni. Kolejną pozycją krążka
są fragmenty muzyki teatralnej do Burzy
Matthew Locka, do którego twórczości Jordi Savall powrócił po
dość długiej przerwie; jest to też jedyny siedemnastowieczny
utwór, którego premiera miała miejsce w roku 1674. Słynny koncert
fletowy Burza
na morzu Antonia
Vivaldiego (RV 44, op.10 nr 1) stanowi efektowne zakończenie zarówno
tej części koncertu, jak i pierwszego dysku. Partię solową
wykonał Pierre Hamon grający na flecie prostym. Następnie słuchamy
wyjątki z tragedii muzycznej Alcione
Marina
Maraisa. Uważni czytelnicy z pewnością pamiętają, że Savall i
jego formacja nagrali doskonałą płytę z instrumentalnymi partiami
owej opery, co miałem przyjemność zrecenzować jakiś czas temu na łamach Muzyki21 – przypomniałem wtedy reedycję nagrania dla wytwórni
Astrée
Auvidis. Dalszym punktem programu okazała się suita Georga Philippa
Telemanna Wassermusik.
Hamburger
Ebb udn Fluth
– jak się okazuje, nie tylko autor Mesjasza
tworzył Muzykę
na wodzie!
Efektownym i jak najbardziej wpisującym się w tematyczne założenia
całości zwieńczeniem koncertu okazały się fragmenty z oper
Jeana-Philippe'a Rameau (Zamorskie
zaloty,
Hipolit
i Arycja,
Zoroastro).
Jak
zawsze w przypadku nagrań wytwórni Alia Vox interesująco dobrany
repertuar przybiera wspaniałą postać dzięki wybornemu wykonaniu.
Muzycy z formacji Le Concert Des Nations grają z jednej strony z
blaskiem i brawurą, do czego ośmielają ich sami kompozytorzy w
swoich partyturach, tworząc efektowne muzyczne obrazy burz,
katastrof, wichur. Nie brak tu oczywiście maszyn imitujących porywy
wiatru czy innych ciekawych efektów dźwiękonaśladowczych, w co
zaprezentowane dzieła obfitują. Staranna artykulacja oraz precyzja
rytmiczna dopomagają w osiągnięciu zaplanowanych celów. Z drugiej
strony pełno tu instrumentacyjnych i melodycznych smaczków, zaś
same kompozycje zachwycają kolorystyką orkiestrową i brzmieniem.
Kreacja zespołu Jordiego Savalla jest nie tylko utrzymana na bardzo
wysokim poziomie technicznym i artystycznym – wykonawcza kultura w
przypadku owego zespołu jest przecież czymś niewątpliwym. Całość
jest bardzo sugestywna emocjonalnie i treściowo, co wprawia w
zachwyt nie tylko odbiorcę przez odtwarzaczem, delektującego się
bardzo dobrym jak na warunki żywej rejestracji fonograficznej
dźwiękiem, ale także publiczność zgromadzoną w lipcu ubiegłego
roku w opactwie Fontfroide. Ta wręcz wchodzi w interakcje z
dyrygentem i artystami. Kończący cały program kontredans z opery
Zoroastro
Rameau
wykonują wspólnie – muzycy grając, słuchacze klaskając z
entuzjazmem w dłonie. Bardzo sympatyczne i efektowne zwieńczenie
atrakcyjnego, interesującego koncertu.
Miłośników
wybitnych kreacji artystycznych i oryginalnego, porywającego
orkiestrowego repertuaru z wieku XVII i XVIII zapewne nie trzeba
namawiać do sięgnięcia po pięknie wydany dwupłytowy album
wytwórni Alia Vox. Warto posłuchać, by poszerzyć muzyczne
horyzonty, odkryć nowe dzieła i delektować się nie tylko
maestrią wykonawców, ale też kunsztem dawnych mistrzów
kompozycji, mających sporo do powiedzenia w dziedzinie dźwiękowego
malarstwa.
Paweł
Chmielowski
(plytomaniak.blog@gmail.com)
Les
Éleménts
Utwory
J.-F. Rebela, M. Locke’a, A. Vivaldiego, M. Maraisa, G. Ph.
Telemanna, J.-P. Rameau
Le
Concert des Nations • Jordi Savall, dyrygent
Alia
Vaox AVSA 9914 • w. 2015, n. 2015 • SACD, 98’44” ●●●●●○
Komentarze
Prześlij komentarz