Polski folklor w nowej wersji - na płycie wytwórni Decca.

 


Krzysztof Herdzin, twórca, któremu poświęcony jest album wydawnictwa Decca, to czterdziestosiedmioletni kompozytor, aranżer, dyrygent i pianista urodzony w Bydgoszczy, wychowanek tamtejszej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego. Jako aranżer współpracował z wieloma gwiazdami muzyki rozrywkowej, jak Edyta Geppert, Anna Maria Jopek, Ewa Bem, Maryla Rodowicz czy Danuta Błażejczyk. W swojej autorskiej dyskografii ma 14 albumów. Jako pianista, dyrygent, kompozytor i aranżer brał udział w nagraniu ponad 200 CD. Koncertował jako jazzman i jako kameralista m. in. w: Meksyku, USA, Turcji, Kanadzie, Indiach, Chinach, Japonii, Korei, Holandii, Belgii, Szwecji, Niemczech, Austrii, Francji, Monaco, Włoszech, Szwajcarii, Anglii, Irlandii, Rosji, Czechach, Słowacji, Bułgarii, Węgrzech, Rumunii, Litwie, Łotwie, Estonii, Białorusi, Ukrainie. Zorkiestrował nagrodzoną Oscarem w 2005 roku muzykę Jana A.P. Kaczmarka do filmu „Finding Neverland". Uważany jest za „wizytówkę polskiego i europejskiego jazzu” (Dionizy Piątkowski)

Na nowym albumie wytwórni Decca usłyszymy zbiór kompozycji zatytułowany Suita na tematy polskie, w której skład wchodzą: Polka, Olender, Mazurek, Krakowiak, Polonez, Zbójnicki. Dodatkowo na płycie znajdują się trzy inne kompozycje bydgoskiego twórcy, a mianowicie Preludium Asertywne, Nieasertywna Toccata oraz Trzy Korony. Wszystkie kompozycje wykonuje słynna angielska orkiestra kameralna – Academy of St. Martin in the Fields, a zostały one zarejestrowane w legendarnym Abbey Road Studio w Londynie. Warto zauważyć, że polski kompozytor po raz pierwszy w historii nawiązał tak bliską współpracę z tą wybitną orkiestrą, co więcej – sam stanął za pulpitem dyrygenckim. Reżyserem i realizatorem dźwięku tego nagrania jest Rafał Paczkowski, który pracuje z najlepszymi kompozytorami i muzykami zarówno w Hollywood, Londynie jak i w Warszawie.

Kompozycje zawarte na płycie Suita na tematy polskie określiłbym stylem impresjonistyczno-neoklasycznym, mocno związanym z polskim folklorem. To współczesna muzyka z rozszerzoną tonalnością, inspirowana zarówno moimi polskimi mistrzami: Karolem Szymanowskim, Grażyną Bacewicz, Tadeuszem Bairdem, Wojciechem Kilarem, jak i Szostakowiczem, Prokofiewem czy francuską grupą Les Six” – podsumowuje sam Krzysztof Herdzin. Nie sposób nie zgodzić się z twórcą; wiele utworów w swej barwie i ewolucji głównego tematu przypomina kompozycje Wojciecha Kilara z okresu silnych inspiracji folklorem – dla przykładu początek Preludium Asertywnego to jakby początek Siwej mgły, początek Nieasertywnej Toccaty przypomina poszczególne ogniwa Orawy, a w Polonezie cytowane są fragmenty ze słynnego już Poloneza z Pana Tadeusza; dynamika i jej kontrastowość oraz harmonika przywołują na myśl neoklasyczne kompozycje Grażyny Bacewicz, a także wielkich twórców radzieckich; skoczność i humor Polki to jakby echo z Byka na dachu Dariusa Milhauda i nawiązania do prokofiewowskiego frazowania. Zaś w Krakowiaku cytuje kompozytor całe frazy z krakowiaka dla dzieci Krakowiaczek jeden, a także motyw krakowiaka z wciąż znanego przeboju Andrzeja Rosiewicza Chłopcy radarowcy. Wszystko to niezwykle wiąże się z wielką inwencją twórczą Herdzina, dając bardzo ciekawą mieszankę znanych wcześniej stylów z jednej strony, z drugiej zaś tworząc charakterystyczny, świeży język muzyczny bydgoskiego kompozytora, bardzo godny polecenia każdemu miłośnikowi muzyki polskiej i polskiego folkloru.


Jakub Banaś


Krzysztof Herdzin

Suite on polish themes

Academy of St Martin in the Fields

Decca 481188 4 • w. 2016, n. 2016 • CD, 52'27” ●●●●●○

Komentarze