Zabytek muzycznej historii Śląska - Śpiewnik głogowski.



Cieszy mnie zainteresowanie zagranicznych wytwórni oraz wykonawców zarówno polską muzyką, jak i jej zabytkami zachowanymi na terenie naszego kraju. W przypadku albumu, który mam niekłamaną przyjemność zarekomendować, owo zjawisko jest tym cenniejsze, że dotyczy śląskiego dziedzictwa kulturalnego, a mianowicie Śpiewnika głogowskiego datowanego na rok 1480. Na południu Europy rozkwitał wtedy renesans, zaś wspomniany dokument przywołuje jeszcze atmosferę, styl oraz gatunki typowe dla średniowiecza, choć już późnego.

Szerzej na temat omawianego dzieła informuje szczegółowy komentarz zamieszczony w książeczce dołączonej do płyty; komentarz osoby najbardziej kompetentnej w tym zakresie, czyli kierującego całością wykonania René Clemencica. Jest on muzykiem niezwykle aktywnym i działającym na różnych polach artystycznej i naukowej działalności, zaś od kilkudziesięciu lat kieruje Clemencic Consort. Jego zespół specjalizuje się w wykonawstwie wokalno-instrumentalnej twórczości dawnych wieków: od średniowiecza po barok, zajmując jedno z czołowych miejsc wśród formacji „historycznych”.

Wykonanie kilkunastu spośród 294 pozycji Śpiewnika głogowskiego zasługuje na najwyższe uznanie zarówno pod względem dyspozycji członków grupy, jak też zrozumienia specyfiki i stylistyki prezentowanych utworów. Są nimi dzieła o charakterze religijnym oraz świeckim, napisane do tekstów łacińskich i niemieckich – zarówno te refleksyjne i przejmujące w warstwie emocjonalnej, jak i inne, porywające witalnością, żywą rytmiką, humorem czy wręcz taneczne. Późny gotyk, jak się okazuje, nie był wyłącznie epoką sacrum, coraz bardziej do głosu dochodziło profanum, wzbogacając obraz owego fascynującego okresu. Świetnie dobrani wokaliści, z pięknymi, czystymi, wyrównanymi głosami o bezbłędnej intonacji i dobrej wymowie (sami panowie zresztą), oraz muzycy towarzyszący im na instrumentach z epoki (cynk, fidel, cister, flet prosty, organy, renesansowa viola da gamba) niezwykle przekonująco odczytują skarby odległej przeszłości, dowodząc swych najwyższych kompetencji w dziedzinie wykonawstwa średniowiecznej twórczości.

Oprócz doboru repertuaru, czyli sięgnięcia po zabytek o bezcennej wartości, wysokiego poziomu gry i śpiewu, na pochwały zasługuje również staranna edycja albumu oraz zamieszczenie wszystkich informacji w polskiej wersji językowej, co nadal niestety stanowi ewenement w przypadku produkcji zagranicznych firm fonograficznych.

Płytę wytwórni Oehms Classics gorąco polecam miłośnikom muzyki dawnej, pasjonatom średniowiecza oraz badaczom historii i kultury Śląska.


Paweł Chmielowski


Glogauer Liederbuch – Śpiewnik Głogowski
Die Nacht wie wil verbergen sich
Clemencic Consort; René Clemencic, kierownictwo artystyczne
Oehms Classics OC 417 • w.2012, n.2011 • CD, 70'06” ●●●●●

Recenzja płyty była możliwa dzięki współpracy autora z Fonoteką Dolnośląskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu.


Komentarze

Popularne posty